Halogenspots i badeværelse

Hej.

Jeg skal til at renovere vores badeværelse.
I den forbindelse vil jeg gerne have halogenspots i loftet.

Der er tale om gipsloft monteret på forskalling. Forskalllingen er monteret direkte på spær.

Isoleringen ligger direkte på forskallingen.
Jeg kan se, at jeg kan få halogenspots der må monteres direkte i isoleringen.
Men skal jeg bruge safeboks?
http://www.aev.dk/shop/flashlight-dl-840-34854p.html

Jeg har svært ved at se at jeg kan få safeboksen tæt, da den skal ligge ovenpå forskallingen. Der er ikke monteret dampspærre under gipsen, da huset er fra 1962.

Jeg vil meget nødigt have for meget fugtig luft op i min isolering, der pt. kun er på 50 mm, som jeg vil øge til 300 mm.

Hvad mener I?

Hvad men ledninger. Jeg kan se de skriver at man kan bruge alm. ledning. Må man det i isoleringen?

Ved godt at en elektriker skal lave arbejdet, men det er rart at vide hvad der skal laves?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har/havde et "tilsvarende" problem i mit nye badeværelse. Jeg har dog valgt at lave en "ny" dampspærre da jeg alligevel skulle op under gipsen for at skifte isoleringen.

Uanset om der står at en halogonspot må monteres i isolering, så ville jeg nu nok alligevel vælge at lægge en safebox op. Man kan ikke være for forsigtig med sådan noget. Du kan jo selv installere safeboxen, og så få elektrikkeren til at komme ud og trække ledningerne, hvis det er det du vil. Hvis du lægger en ny dampspærre bagefter og lige skærer hul til safeboxene og hvad du ellers måtte have, kan du lukke meget tæt med noget monarfol tape. Jeg har også set at Stark for nogle uger siden havde tilbud på noget dampspærre og tape, hvor de gav RIGTIGT mange års garanti hvis man også brugte deres tape sammen med deres dampspærre. Så det må vel være ret godt hvis de vil give sådan en garanti.

Din elektrikker vil jo nok fortælle dig hvad du må bruge af ledning eller ej i isoleringen. Men jeg TROR ikke at det er et problem, da der jo er tale om rimeligvis lav spænding. Alternativt, kan du vel gøre som man gjorde "i gamle dage" og føre ledningerne i rør.
Det farlige ved de spots der er godkendt til at sidde i isoleringen er, men skal bruge nogle alu pærer der kaster varmen nedad, og hvis men ikke gør det og køber pærer på tilbud i aldi, ja så bliver der varmt på toppensmile
Ledningerne skal min være 1,5mm2 hvis de ligger skjult.

Venlig hilsen
Kris
Hej Bankmand,

Jeg vil anbefale dig at du bruger easy 2-light produkterne fra www.daxtor.dk

Det er en "dåse" som du skruer op i hullet som en slags forfradåse, den er helt tæt, og varmebestandig og ikke mindst godkendt.

Gå ind på deres hjemmeside og tjæk deres video, det er så let at selv en bankmand kan lave det

Mvh

Klaus
[Indlæg slettet]
Hej Alle
Tak for input.
Jeg syntes bedst om Klaus forslag, for det giver mig mulighed for at lave en tæt konstruktion nedefra. Jeg vil dog lave lidt plads rundt om hver enkelt dåse oppefra, for at aflede varmen.
Det ser rimeligt enkelt ud, så det tror jeg næsten jeg selv kan lave. :-)
Annonce
Hej Bankmand,

Ja du må undskylde min lille joke den lå lige til højrebenet.

Hvis du bruger GU10 fatninger, så er det 230 v. direkte, du kan også vælge at bruge MR16, det er 12 volt, og så skal du have en transformer et sted.

Når du køber dine "dåser" skal du huske at bestille enten til MR16, eller GU10 så du får de rigtige fatninger.

Mvh

Klaus
Husk når du bruger dåsen fra daxtor, skal du bruge alu pærer.
Installationen kræver siliconekabel.

Venlig hilsen
Kris
Det er helt ok. Jeg har i arbejdestiden forstand på penge, og i fritiden bruger jeg tiden på at sætte hus istand så jeg også får brugt mine arme....

Hvad er fordelen ved at bruge transformer frem for direkte 230v tilslutning.
Sparer jeg noget strøm eller hvad?

Alupærer ser ud til at være til at betale, så det syntes jeg ikke er et problem.

VH
Ole
Om du sparer peneg ved at bruge transformer og 12 volts spots: både ja og nej.

Transformeren har en virkningsgrad, dvs. der er lidt tab, på den måde sparer du ikke noget, tvært imod.

Men så er der det at en 12v spot på f.eks 25w giver mere lys end en 230v 25w spot.

Så svaret må være nej du sparer ikke penge, men du for mere lys for de samme penge.

Mvh

Klaus
Hvis du vil spare noget, så skal du have 230v spots (lysdioder). De kan spare dig for penge... Men personligt syntes jeg at lyset er ret diffust. Så man kan altså f.eks. ikke læse ved det. Men man kan dog se hvor man er i huset osv. Så jeg har selv brugt det til en længre gang i mit hus, men heller ikke andre steder. En spare pære syntes jeg selv giver den bedste økonomi. Især med tanke på prisen på diodelys.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis