Beton Gulv - Vand

Hej

Jeg har et hus hvor vi har soveværelse i kælderen og det er gået fint i et år indtil det meget våde vejr vi har haft i år. Her er der simpelthen sivet vand op igennem betongulvet og op i tæppet.

Jeg skal sige at jeg har nogle "trækasser" til at skjule alle de rør der er der nede, de er monteret på loft og gulv med et lægteskelet.

Hvad gør jeg?

1) Skal jeg droppe soveværelse der?

2) Kan jeg forsegle beton gulvet

3) Skal jeg hive det hele op og lægge fliser?

4) Er det bare vejret (den tidligere ejer har ikke haft fugtproblemer)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig KAN det være vejret.. Men der er jo ingen garanti for at vejret bliver bedre de næste.... Hvor lang tid huset nu engang skal blive stående..

Så Du skal jo nok ud og finde en mere permanent løsning på dit problem.

Her jeg forstået det sådan at du enten har et trægulv ovenpå betonen, og så "gemmer" du dine rør imellem beton og trægulv ? Eller er dine "kasser" bare i siderne ?
Hvis du har et trægulv og der STADIG kommer vand, så står der MEGET vand i din kælder og du har et stort problem. Hvis dine "kasser" bare ligger langs dine vand/varme rør ved loftet i kælderen (normalt for byggeri der er over 20 år gammelt), så er der nok "knapt" så meget vand i kælderen.

MEN... Hvis vandet "siver op", så skulle du måske lige se om ikke der er en grundvandspumpe et eller andet sted der er gået i stykker. Det KAN jo også ske at du bare bor uheldigt i forhoold til grundvandsspejlet, og det så står lidt højt pga. alt den vend vi får... Det bør du nok tale med en professionel om. For der skal laves prøveboringer os. for at finde frem til hvor vandet kommer fra, og hvad man gør for at få det væk.
Og du skulle måske også overveje at få lavet dig et omfangsdræn, hvis du ønsker at bruge din kælder til beboelse, også selvom vandet "denne gang" kommer et andet sted fra. Simpelthen for at undgå fugtige vægge.
Varme i kælderen er også et "must" hvis du beboer den, ligeledes ventilation. Det er bare SÅ vigtigt at de ting er på plads, fordi du nu er under terræn, og derfor er udsat for nogle HELT andre påvirkninger end over terræn.

Men først når du har fået løst problemet med vandet, så kan du begynde at tænke på at forhindre tilsvarende situationer, og evt. forgribe dig på dit betongulv. Kig dog lige først grundigt på plantegningen, bare et godt råd. Jeg så at jeg havde 40 cm beton i "gulvet" i min kælder, så jeg har sat min nevø til at hamre ca. 15 cm af over det hele (man kan nu nok tage mere, men det er nok til mit formål), og så lægger jeg nogle cm styrolit, lidt armeringsjern, og slutter af med gulvvarme, og så lægger jeg lige alle mine gamle isolerede kobberør ned i gulvet også (i PEX rør), og slutter med nogle pæne fliser. Væggene bliver revet "ned" (i hvert fald pudsen), så jeg kan se hvor der er fugt, og evt. hvor der er svamp. Så vil jeg rense af, og lægge lidt på væggene (researcher stadig hvad jeg kan bruge der er uorganisk, og godt isolerende).
Det kommer til at give så meget mere "liv" ikke at have de gamle rør i kælderen, og det er jo ikke så besværligt at lave... det tager bare tid, og en stærk skovl, og en stærk ryg.

Men det kosmetiske må bestemt have anden prioritet i forhold til "oversvømmelsen". At den tidligere ejer ikke SIGER at han/hun har haft problemer, skal du ikke tage for gode varer. Det er ikke alle der har rent mel i posen, og selv dem der ikke bevidst lyver, kan jo tage fejl, simpelthen fordi de ikke har KIGGET efter problemerne. Der er desærre mange dovne husejere derude, og også en del uærlige. Du bør dog kontakte din forsikring, da de i nogle tilfælde vil dække skaderne, og evt. også vil betale for jordbundsundersøgelser for at forhindre skaden i at komme igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis