Et underligt dæk

Hej

Jeg er ret spændt på om noget kan løse denne "gåde" for mig. Jeg har lavet et (fejl)køb gennem den blå avis. Det drejer sig om 4 continental helårsdæk som jeg købte ubeset ret billigt i forventning om at de passede til min polo. Jeg var blevet oplyst at de før havde siddet på en tilsvarrende bil.
Men ak - fælgen passede ikkesad Når jeg læser på siden af dækket står der 155 (bredde) og 13'' (fælgstørrelse) men intet om dækhøjden i procent af bredden. Se billede. Hvordan kan det være? Umiddelbart virket dækket lidt højere end mine 155/70/13, måske er det 80 i stedet for 70?
Fælgene har jeg fundet ud af passer til en opel Corsa eller kadett. Dækkene er faktisk i ret god stand, tror I at det vil være tilrådeligt at montere dem på en polofælg? De sidder idag på en 5'' bred fælg og polo fælgen er 4½''?

mvh Anders
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.
Jeg forstår altså ikke de menesker der vil sætte deres eget og andres liv på spil, bare for at spare nogle hunrede kroner. Det gør du når du experimetere med dine dæk på bilen, for din sikkerhed for at bilen opfører sig ordentligt på de 10 mc2 den faktisk køre på vejen med er da altafgørende for at du kan bremse og styre din bil sikkert igennem hverdagen.
Det er så bare min mening.

V.h. Håndværkeren
Jeg er ikke dæk ekspert....

Men har tidligere kørt på 14 tommer hjul med /80 dæk og et sæt af disse havde ikke nogen skråstreg.
Det er vist det der populært kaldes et varevognsdæk... Altså et med fuld højde i forhold til bredde. Ægte varevogns dæk har vist også mere lærred end ellers... men som sagt er jeg jo ikke dækmand...

Højden på dækket har ikke nogen direkte sammenhæng med kvalitet, stabilitet osv på et dæk.

Hvis gummiet og mønstret er i orden er der INTET til hinder for at dækkets kvalitet er til UG kryds og slange......

MVH Njord
Hej,
80´er højde er noget usædvanligt nu om dage. Men du kan sagtens montere dem på en 4,5 tomme fælg. Du er opmærksom på at det er M+S - altså formentlig vinter / helårsdæk ?
Kan godt forstå Håndværkerens reaktion. På dækket står der en produktionsdato - hvis det er over 6 år er det uforsvarligt at køre med...
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Kære Håndværker

Dine reaktion er skudt helt forbi. Jeg sætter ingens liv og helbred spil! Jeg stiller et relevant spørgsmål som du ikke besvarrer. Istedet mere end antyder du at jeg eksperimenterer med sikkerheden. Det jeg gør er at søge relevant viden om et dækspørgsmål - det er helt ok at du ikke ligger inden med den, men dit opstød om sikkerhed ser jeg ingen begrundelse for i mit indlæg.
Hej Anders.
Ja da må du undskylde, jeg opfattede dit spørgsmål som, at hvis du nu lige kunne spare et par hundrede, gjorde det knapt så meget med sikkerheden.
Det var altså ikke en personlig "hetz" mod dig men et synspunkt jeg lige luftede.

V.h. Håndværkeren
Hej igen

Helt ok Håndværker, vi har jo alle nogle kæpheste.

mvh Anders
du kan bruge dækkene på fælgene. de er lidt højere i profil og derfor bør du sikre dig, de kan være i skærmkassen når du drejer. det kan du måle højden fra fælgekant til skærmen og til indersiden på din bil, ved at dreje hjulene og måle med en tommestok. men tjek dækkene for små revner og sprækker i gummiet, at de ikke er gamle. kør dem ellers færdig og vend tilbage til org. størrelse. husk dog at ikke at afmontere dæk fra fælge selv, lad en prof. gøre det. hvis du har flere spørs så skriv igen.
og nej de er ikke varevognsdæk, de er helt alm. personbildæk til ældre modeller. stadig meget udbredt størrelse på trailere feks.
155-13 betyder i virkeligheden bare 155/80-13 altså en høj profil
Hej

Tak for svarret, i mellemtiden fik jeg målt fælgen op og fandt ad omveje ud af at fælgen (og dækkene) passede op en kadett. Har nu solgt dem til en at de få kadettejere som stadig har en bil som ikke er helt rustet væk

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis