Klemkasser af træ

Hej forum

Jeg er den heldige indehaver af en murermestervilla fra 20'erne. I overensstemmelse med datidens skik er elektriciteten ført rundt i klemkasser af træ i entreen og derfra ud til de enkelte rum. Desværre er klemkasserne beskadiget flere steder, særligt mangler den liste, der lukker kassen de fleste steder.

Er der nogen, der har idéer til hvor man kan købe sådanne klemkaster eller i hvert fald listen?

Jeg har selv overvejet alternativet i form af moderne kabelkasser i plast, men det bryder ret meget med husets øvrige stil.

Mac
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mac.
Jo men ser du dit hus er fra den gang hvor en snedker kunne lave de kasser til el ledningerne som en del af husets bygning. Jeg tror ikke den går mere, du kan nok ikke regne med at finde sådan en liste. Så du må hellere monterer de der moderne plastkasser. Er ledningerne af den gamle type der er omvundet med stof, tror jeg faktisk ikke at du må rode med det selv.

V.h. Håndværkeren
De fleste større el-grossister forhandler nye låg til træ-klemlister, så det er bare at gribe knoglen og ringe rundt.
Hej

Vi har nogen af de der træklemkasser under loftet ude i vores gang.
Der er ved de gamle stofledninger brugt de der porcelænsmuffer (sådan nogle store hvide nogen).

Må man godt bruge andre muffer end dem i træklemmekassen?
Fx til nye ledninger, hvis vi skifter stofledningerne ud, eller er det ulovligt?

/Quanto
Annonce
Du må ikke selv skifte låg eller ledninger ud i din klemkasse. Men var det mig skulle de stofledninger da helt klart væk inden der går ild i dem.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt: din er min elektriker der skifter det, men han ville ligge et jordkabel ind. - Ved ikke helt hvorfor. Men sagen er bare, hvis nu han skifter alle de der stofkabel, skal det så være de gamle porcelænsmuffer han bruger, eller må han godt bruge nye?

/Quanto
Det skal skiftes alt sammen uden tvivl. Og jordkablet er også et lovkrav ved etablering af ny installation.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Så længe installationerne forbliver som de altid har været må man gerne reparerer sin klemkasse.

Hvis man skifter ud til nye installationer kan man få nye samlebokse i porcelæn - de er trods alt pænere end dem i plastik, hvis man fortsat ønsker synelige ledninger som man havde det oprindeligt.

Stofledning fåes fortsat og kan sagtens bruges, hvis man skulle ønske det.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også