Hvor store radiatorer blaesbjerg 1 8600 07-02-2007 20:59 Hej Jeg er ved at udnytte min overetage i huset. Mit spørgsmål er: Findes der en guide der siger hvor megen varme der skal til pr m2 eller pr m3.. mvhPeter 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
leo 126 5771 08-02-2007 05:07 Hej Jeg mener at vide at man regner ca.1kW. pr.10 m2.Det er sådan jeg har gjort og jeg fryser ikke.Hilsen Leo Ilde stedt er den som ikke ved. Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
ulledog 143 2610 08-02-2007 08:33 Citat fra blaesbjergHej Jeg er ved at udnytte min overetage i huset. Mit spørgsmål er: Findes der en guide der siger hvor megen varme der skal til pr m2 eller pr m3.. mvhPeter Inde på www.lavprisvvs.dk har de 1000 forskellige radiatore hvor der står hvor mange kvm3 de opvarmer og en masse andre informationer mvh ulrik
www.spotvvs.dk 1068 2670 08-02-2007 09:12 Som leo skriver 1000/watt til 10 m2 er rigtigt, jeg regner bare altid med 100 watt til 1 m2 (men regnestykket bliver jo det samme) Dette er ved at mærke til et normalt(godt) isoleret hus, hvis det er topisoleret kunne du måske godt gå ned i 75 watt/m2, eller hvis det er dårligt isoleret f.eks 150 watt/m2. Nu skriver du jo selv m3, det kunne evt. tyde på at du har åbent til kip? i så fald ville jeg nok sørge for ikke at underdimentionere dine radiatorer. Mvh Klaus www.spotel.dk
Allan Fischer 533 4220 08-02-2007 11:03 Hej Blaesbjerg Jeg vil som SpotVVS skriver anbefale specielt hvis du har fjernvarme at du ikke underdimensionerer radiatorerne. Idet du med store radiatorer er istand til at køre med lave fremløbstemparaturer og på den måde opnå en bedre afkøling. og mindre elforbrug til cirkulationspumper. Omvendt kan dinne eksisterende installationer være den begrænsende faktor for disse betragtninger. Hilsenallan Annonce
Peter Kristensen 141 8700 08-02-2007 14:53 angående det Allan Fischer siger:Dette er kun gældende hvis du har direkte fjernvarme. Hvis du har en veksler på vil temperaturen på fraløb til fjernvarmeværket være ens om du har store eller små radiatorer. Radiatorerne skal selvfølgelig være store nok til at afgive den varme, der er behov for. ps. du kan selvfølgelig sparer lidt på el regning ved cikulationspumpen Man kan lære alt, hvis man gider!
Allan Fischer 533 4220 12-02-2007 09:00 Hej Peter Hvorfor kan man ikke veksle sig til en lavere returtemperatur til værket ?Alt andet lige vil du da kunne køle dit fjernvarmevand til en lave temperatur, hvis du selv bruger lave temperaturer.
plougmand 56 12-02-2007 14:55 Det begynder at blive interessant. Med en veksler vil der afhængig af returløbsreguleringen rende koldere eller varmere vand tilbage, med forskellig udnyttelse af fjernvarmevandet tilfølge. Det koldeste returvand henter selvfølgelig flest kallorier ud af vandet, men hvor varmt bliver brugsvandet/centralvarmen så ? Jeg ved af praktisk erfaring at en ventil som lader den direkte forsyning "sive" f.eks. ved 25 grader, efterlader op til 40 45 grader varmt vand på sekundærsiden. Kan man komme højere op i temperatur på sekundær siden, hvis man bruger en differenstrykregulator, som skulle lukke vandet ind i "stænger" ? Eller hvordan udnyttes varmevekslingsprincippet bedst (forudsat at der afregnes pr m3) ? Måske nogle her kan svare ? Mvh
Høkeren 335 3000 12-02-2007 15:33 HejVi har netop i dag talt med vores VVS mand om det samme. Hans tommelfinger regel siger 60 M3 varme til et velisoleret hus og 100 m3 til et ikke specielt godt isoleret hus.Så de regnestykker der er kommet frem her skulle efter en fagmand passe meget godt. God fornøjelse med dit projekt.Med venlig hilsenTibberup Høkerenwww.tibberuphoekeren.dk