Sod på Glasrude i brændeovn!

Hej alle sammen
Håber i ahr haft en god jul samt et godt nytår.

Nå men nu til mit spørgsmål!

I vores brændeovn kommer der en del sod på ruden og det er som om det er mere eller mindre brændt fast.
Nogen der har et godt råd for at få det af?
vand,avispapir og aske dur bare ikke.

Mvh.
Boisen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge ovnrens. Det tager al sod - bare følg brugsanvisningen

Ankergaard
Hej med jer, ang. sod på glasset(først vil jeg sige jeg har en jøtul, det er en Norsk kamin eller lukket pejs, hvad man nu vil kalde det) i begyndelsen havde jeg også sod på glasset, man kan få noget der er beregnet til kamin, man bare sprøjter på glasset og efter 2-3 min tørre det af, så er glassene som nye. Men det har jeg ikke brugt de sidste par år, Jøtul siger der kommer ikke sod på deres kaminer, jeg klagede til dem og der kom en mand ud til os og lærte os at fyre rigtigt, altså først lukke helt for luften når der er rigtig gang i den, som sagt har jeg ikke haft sod på glassene efter den tid, Jøtul kaminer har en slags rundtræk så soden ganske enkelt bliver brændt af glasset.
Ja det var en lang historie, håber du kan bruge noget af det.
Ha´det.
MVH Preben41

preben

Hej Boisen: Skriv brændeovn ude i søg i forum, så kommer der 177 indlæg.
ja selv godt nytår Mvh.

Et gammeldags barberblad kan med forsigtig bruges hvis først soden er brændt rigtig fast på ruden, du må aldrig lukke helt ned for ilten.

Ventiler åbne i starten og måske lågen en lille smule.

Benny N.
Hej

Jeg ser kun sod på min rude i brændeovnen når bålet ikke får luft nok, ellers er det kun lidt støv som sætter sig. Det fjernes let med en fugtig klud. I stedet for at lukke for luften (Det er vel noget som man gør for at bålet skal blive mindre og træet vare længere?) starter jeg med en passende mængde mindre stykker træ, relativt fint kløvet, god luft tilførsel, efter 1-2 timer er det brændt af og der ligger en god bund af gløder i ovnen. Hvis jeg ønsker at holde ovnen igang, men ikke med det store bål, lægger jeg 1-2 store stykker ukløvet, eller ret groft kløvet træ ind. De stykker afgiver deres gas langsomt og varer derfor ret længe. Fordelene er mange: en god og miljørigtig forbrænding med rigelige mængder luft, et lille bål når temperaturen i rummet har nået en tilfredsstillende højde, således bliver familien ikke kogt pga en brændeovn som bare buldre derudaf. Ingen sod fordi ilden ikke kvæles.
Jeg mener at svenskerne gerne fyrer mange gange med små mængder brænde.
I min brændeovn er det ikke muligt, det ville betyde at jeg skulle lægge brændsel på meget ofte og hvis jeg åbner lågen mens der er flammer kommer der en del røg ud i rummet, jeg venter derfor til der kun er gløder.
Er der andre som har lignende erfaringer?

mvh Anders
Fint ståluld - jeg tror det hedder 00 - helt perfekt og ridser ikke.
Siger tusind tak for jeres hurtige svar!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis