Genopladelige batterier - erfaringer søges

Hej venner på LDS,

I disse elektroniske tider hvor alskens hardware kører på batterier - og med en søn på 7 med utallige elektriske maskiner - tænker man sig jo lidt om når det gælder batterier.

Jeg har et digitalt kamera med følgende AA batterier: Trust 1,2 V 1800 mAh - de fulgte med kameraet da jeg købte det for et par år siden. Jeg kan nu tage ca. 30 billeder ( med og uden blitz ) og så er de døde. ( Der er 4 stk. i kameraet ). Er dette normalt ?. Da jeg købte kameraet kunne jeg køre langt over 100 billeder uden at lade op.

Jeg købte så i Fakta for et par måneder siden 4 stk. Konnoc 1,2V 2800 mAh til den vanvittige pris af 69 kr. Nå - ladede på dem som beskrevet og lod dem aflade / lade et par gange som vist er god latin med gen-opladelige batterier. I starten var de gode - vildt hurtig genladning af blitzen ( under 1 sek ) - men efter at have brugt dem 2 ( to ! ) gange - var de bare helt døde...vil ikke tage imod strøm. Okay - man får hvad man betaler for.

Jeg har sådan en finurlig elektronisk oplader der selv finder ud af, når batterierne er fuldt opladet.

Nå - mit spørgsmål: er der nogen af jer som har erfaringer med gen-opladelige batterier ( mærke og model ) som DUER ? Det er ikke så meget prisen, men mere det at man ikke gider gå og lade hver eneste dag.

Hvis ikke vi brugte gen-opladelige AA batterier, vil jeg tro at min søn og jeg kunne konsumere noget det ligner 50 stk. om måneden.....

På forhånd tak !

Bedste hilsener

Vangsøe

Vangsoe
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Jeg har sådan en finurlig elektronisk oplader der selv finder ud af, når batterierne er fuldt opladet."

Det vil jeg tillade mig at tvivle på.
Ud over "slid" som selvfølgelig forekommer, er den mest sikre måde at slå genopladelige celler ihjel på at lade dem forkert.
Hvor hurtigt bliver de opladet? en time? 6 timer? 12 timer?
Hvis det er en "hurtiglader" skal dine celler for det første være af højstrømstypen. Med kapaciteter på 1800 hhv. 2800 mAh er det helt sikkert ikke tilfældet, de ligger som regel på 1200...1500 mAh (NiCd) eller op til 2000 mAh (NiMH).
Derudover er der mange "elektroniske" ladere hvis stopsystem er temmelig primitivt.

MvH,

Bent.
Ja Vangsø:Mine erfaringer, genopladelige er gode på et par ugers ferie, hvor du bruger 8 AA til omkring 700-800 bill. hvis jeg tager 2 bill. idag og skal tage bill. nytårsaften så er batt. 99 % sikkert flade.

De egner sig ikke til ure, vejrstationer, fjernbetjeninger, de aflader alt for hurtigt, der holder alkaline i flere år.

Hvad hedder dit kamera, er det en batteriæder, det lyder mere som om at det er laderen eller ladetiden det er galt med ?

Min gamle lader er en Saitek, den lader både alkaline og genopladelige.

Det bedste AA batt. ( alkaline) som jeg har er Energizer Industrial.
de genopladelige til kameraet hedder Hobby Line 16oo og er købt i Netto til ingen penge, og begge dele fungerer stadig væk Mvh selv ven rolleyes

Benny N.
Hej Bent og Benny,
Først og fremmest - tak for indput !
Min lader er en Trust 2xAA 2,8V 155-165ma/0,92VA -. det er hvad der står på den. Lader som regel batterierne sidder et døgns tid der. I brugsanvisningen står der højt og tydeligt at den er elektronisk og selv finder ud af, hvornår batterierne er opladede - så derfor har jeg brugt den til mine andre gen-opladelige batterier også. Er dette en fejl ?
Mit kamera er et Practica Luxmedia 4008.
Er det min lader den er gal med - eller batterierne ?
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Det er laderen, ingen tvivl om det!
Jeg har kigget på Trust's hjemmeside og går ud fra at det er en af de små ladere der hænger i stikkontakten du har, eller?

Det er noget bras! Der er ikke nogen elektronisk stop der, den lader med en konstant strøm der "angiveligt" er lav nok til ikke at skade cellerne når de er fuldt opladede. (Passer ikke!)

Med de specifikationer du angiver, bruger den sikkert omkring 16 timer til at fylde cellerne.
Og når den er færdig og du piller batterierne ud er de dejligt varme, ikke sandt? Jeg mener VARME, ikke håndlune.

Det er et sikkert tegn tegn på dårlig ladeteknologi (mon OK, det skal være billigt....).
At cellerne er varme betyder at de er blevet overopladet, hvilket forkorter levetiden til 1/10 eller mindre af hvad der er muligt.

To muligheder:
1: køb såkaldte "sintrede" celler, de er lidt mere robuste over for mishandling.
2: køb en ordentlig lader (mit råd). En god lader kan oplade dine celler fuldt på omkring en time, og de bliver dårligt nok lunkne.

Hvis du vil have en ny lader, så kig efter typer der:
1: er hurtigladende (30...60 min.)
2: har som ladeafslutning "peak voltage detect" (navn kan variere lidt efter fabrikat).

Bliv væk fra ladere der har "-delta V" eller "-dU/dt" eller lignende betegnelser. De lader til 110...120% kapacitet hvad der er skidt for cellerne.

MvH,

Bent.
Der findes forskellige former for genopladelige batterier og de kraever forskellige ladere.
NiCa batterier, Lithium, og Nikkel-metal Hydrid, er batterier der kraever forskellige opladere.
Den lader du har til batterierne i dit kamera, er det en lader der kom sammen med batterierne? Hvis ikke lyder det for mig som om det er en lader til en anden type batterier.
Staar der noget paa batterierne som fortaeller hvilken type de er, og staar der noget paa din lader om for hvilken type batterier den er lavet til?

Karsten
Annonce
Hej Bent og Karsten,
Tak for svarene - det er da noget jeg kan bruge til noget ! Bent - ja de bliver virkelig varme ! - jeg vil investere i en ordentlig lader - nogen der har et konkret forslag til mærke og model samt hvilke batterier - mærke og model - der kører godt sammen ? Jeg bruger dem primært til mit digitale kamera og juniors utallige fjernstyrede biler osv.
! Karsten - trust laderen kom sammen med trust batterierne.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
[Indlæg slettet]

Vangsoe
Hej Vangsoe:
Det link er desværre blokeret af vores firewall.
Men prøv at se her:

www.conrad.de

I søgefeltet til venstre indtaster du 512023 (det er bestillingsnummeret).
Den lader ser ud til at være helt rigtig (kig evt. i brugsanvisningen til højre - vælg "mehrsprachig" så får du den også på engelsk).

MvH,

Bent.
Tak igen Bent
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis