Teste jordspyd

Hej
Jeg ville gerne have min gruppetavle udskiftet. Hovedsageligt for at få Hpfi
relæ bygget ind. jeg har idag et jordspyd sat i gennem gulvet. men er ikke
klar over hvor langt ned det går. derfor ville jeg gerne kunne teste om det
ville kunne bruges til min installation!!
Er der så ikke en måde hvorpå jeg kan teste hvor god forbindelsen til jorden er????
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som oftest anvendes en HPFI-tester til formålet; den måler overgangsmodstanden til jord og så kan den fortælle dig om du skal gøre noget ved dit jordspyd eller ej.
Alternativt skal du have et forholdsvis fintfølende måleinstrument for så ellers at måle overgangsmodstanden, men HPFI-testeren er at foretrække da den også kontrollerer relæets funktionalitet (bare fordi knappen på relæet virker er det IKKE ensbetydende med at resten virker!).

Men det giver helt sig selv i og med at den måling er påkrævet af den installatør der skifter din gruppetavle....

Hvis dit jordspyd har over 10 år på bagen kan jeg ikke forestille mig andet end at det nok ikke har samme størrelse som da det blev banket i jorden og jeg vil derfor anbefale dig at få banket et nyt spyd i. Jeg kan heller ikke forestille mig at det er den store udskrivning; sidst jeg kiggede kostede sådan et spyd med dertilhørende klemme lige omkring 100,-

Mvh. Steinaa
Og så skal jordspyddet selvfølgelig bankes ned under jorden, så man ikke skal rende og bande over den stump der rager op over gulvet....:-(

Bare et forslag...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra steinaa

Som oftest anvendes en HPFI-tester til formålet; den måler overgangsmodstanden til jord og så kan den fortælle dig om du skal gøre noget ved dit jordspyd eller ej.
Alternativt skal du have et forholdsvis fintfølende måleinstrument for så ellers at måle overgangsmodstanden, men HPFI-testeren er at foretrække da den også kontrollerer relæets funktionalitet (bare fordi knappen på relæet virker er det IKKE ensbetydende med at resten virker!).


Mvh. Steinaa


Kan du ikke forklare lidt mere?

Hvad skal man måle i forhold til?

Hvordan kan en HPFI-tester, teste bedre en "knappen", gør de ikke det samme? skaber en lækstrøm til jord?
Cubus har på sin særdeles informative hjemmeside beskrevet ovenstående, så jeg vil endnu en gang tillade mig at linke til hans side: http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/fi_test.php

Dit relæ fungerer på den måde at det måler den strøm der løber ud og sammenligner med den strøm der kommer hjem igen. Det test-knappen gør er at lave en lækstrøm imellem to af kontaktsættene på dit relæ; dvs. der kommer ikke det samme hjem som der blev sendt ud og derfor bryder det. Problemet her er blot at du på den måde kun tester to af dine fire kontaktsæt... og samtidigt aner du ikke om dit relæ overhovedet overholder de normer og standarder der er gældende.

Men læs Cubus' hjemmeside, han er fremragende til at forklare og illustrere.

Mvh. Steinaa
steinaa, nu må jeg lige spørge, jeg har en "vand" jord, som ikke er lovlig mere, men er ganske god, du kriver 100 kr. Hvor kan menigmand købe sådan et spyd.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Med risiko for at love for meget, så tror jeg at du kan købe spyd mv. hos stort set alle de forskellige el-butikker på nettet. Jeg kan selv anbefale www.el-fix.dk - han er sikkert ikke den billigste, men han ved hvad han handler med.

Mht. din "vand"-jord; hvis den var lovlig dengang den blev etableret, så er den også lovlig den dag idag. Men jeg kan ikke forestille mig andet end at din blikkenslager vil sende dig en venlig tanke hvis du udskifter den.

Mvh. Steinaa
hejsa!!

Husk at hvis du selv måler jordelektroden, så skal den minimum være på 1666 Ohm...! og husk at hvis hpfi relæen har slået ned en gang, så skal den udskiftes ifølge prodocentens anvisninger...!

held og lykke..
Det er ikke minimum 1666 ohm som Sjunoir skriver men MAX. 1666 ohm ved 50 V.
Steinaa har tilføjet et rigtigt godt og forklarende link tidligere i tråden......
læs en mere udførlig forklaring der!

KimK
sjunior: Det lyder da som om det bliver pokkers dyrt i relæer? Hvem producerer relæer der kun kan tåle at koble én gang?
undskyld... mente MAX 1666 Ohm... ---- cool ---- inden du montere et hpfi-relæ skal du jo læse brugs-forvirringen... og ALLE forskrive at en hpfi-relæ kun må udløse en gang... derefter garantere de ikke at den vil virke...DET er rent teori for installatør...!!! hehe.. (men den vil jo altid udløse i den virkelige verden smile
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis