50 m2 reglen ved garage

Jeg ønsker at bygge en 48m2 garage i skel, hvor der er et udhæng i den ene gavl på 2 meter for placering af vor trailer.
Selve garagens ydervægsmål er 6 x 8 meter med et udhæng på 2 meter i den ene gavl og de øvrige udhæng er på 25cm.

Kan jeg få lov til at bygge dette, og kræves der mere end en anmeldelse til teknisk forvaltning?
Hvad er bebygget areal for denne?
[LIST]
[*]6,00m x 8,00m = 48m2
[*]6,50m x 10,25m = 67m2
[*]6,00m x 8,00m + 2,00m x 6,50m = 61m2
[*]eller noget helt andet[/LIST]Hilsen
Ove
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Soegaard

Jeg ønsker at bygge en 48m2 garage i skel, hvor der er et udhæng i den ene gavl på 2 meter for placering af vor trailer.
Selve garagens ydervægsmål er 6 x 8 meter med et udhæng på 2 meter i den ene gavl og de øvrige udhæng er på 25cm.

Kan jeg få lov til at bygge dette, og kræves der mere end en anmeldelse til teknisk forvaltning?
Hvad er bebygget areal for denne?
[LIST]
[*]6,00m x 8,00m = 48m2
[*]6,50m x 10,25m = 67m2
[*]6,00m x 8,00m + 2,00m x 6,50m = 61m2
[*]eller noget helt andet[/LIST]Hilsen
Ove

Bedst af alt, spørg din lokale tekniske forvaltning, hvis du vil undgå bøvl.

V.h Håndværkeren smile
Hej Ove

God ide med teknisk forvaltning - der kan være retningslinier i din lokalplan der udvider/indskrænker de generelle retningslinier, der er beskrevet i BRS-98 som du kan finde på http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL I bilag A er beskrevet hvordan man regner bruttoarealet ud. For bygninger med almindeligt udhæng er det ydervæggenes mål der anvendes, dvs i dit tilfælde 48 m². For bygninger uden vægafgrænsning (eksempelvis carporte) er det tagfladen, der er dimensionsgivende. Mit gæt er derfor, at dit udhæng har dimensionen 2 m • 6,5 m = 13 m², således at det samlede areal af bygningen udgør 61 m². Dette betyder, at du ikke kan nøjes med en anmeldelse, men skal søge byggetilladelse. Derfor er det nok en ekstra god ide at checke med teknisk forvaltning biggrin .

/Thomas
Citat fra KansasM

Hej Ove

God ide med teknisk forvaltning - der kan være retningslinier i din lokalplan der udvider/indskrænker de generelle retningslinier, der er beskrevet i BRS-98 som du kan finde på http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL I bilag A er beskrevet hvordan man regner bruttoarealet ud. For bygninger med almindeligt udhæng er det ydervæggenes mål der anvendes, dvs i dit tilfælde 48 m². For bygninger uden vægafgrænsning (eksempelvis carporte) er det tagfladen, der er dimensionsgivende. Mit gæt er derfor, at dit udhæng har dimensionen 2 m • 6,5 m = 13 m², således at det samlede areal af bygningen udgør 61 m². Dette betyder, at du ikke kan nøjes med en anmeldelse, men skal søge byggetilladelse. Derfor er det nok en ekstra god ide at checke med teknisk forvaltning biggrin .

/Thomas

Hej Thomas,
Mit eget bud var også de 61m2.
Jeg må hellere checke hos teknisk forvaltning.

Hilsen
Ove
Prøv at se om ikke bestemmelserne i bilag A 2.2.3 stk. 3a i det før angivne link kan bruges til at undtage dit overdækkede areal, måske henvise til det, hvis teknisk forvaltning stiller sig på tværs.

Mvh. Carsten.
Hej

Teknisk forvaltning skal vist ind over, og der skal en byggetilladelse til.
Du bygger i skel og så er der vist ingen vej uden om. Men det er jo egentligt også rarest at det er lovligt det man nu opfører.

MVH Njord
Annonce
Kunne være at der var mulighed for at få dispensation.

Jeg var selv igennem en nabohøring for at få dispensation for både længden og højden i skel da garagen fik tillagt en carport og nyt tag. Ikke at det var noget problem, og det var mit indtryk at meget kunne lade sig gøre hvis man havde sine naboer med på projektet.

Men ind over Teknisk Forvaltning og byggetilladelse skal der til. Den koster kr. 500,- det er det hele.
Citat fra njord

Hej

Teknisk forvaltning skal vist ind over, og der skal en byggetilladelse til.
Du bygger i skel og så er der vist ingen vej uden om. Men det er jo egentligt også rarest at det er lovligt det man nu opfører.

Jeg har nu været hos teknisk forvaltning:
Arealet udregnes som det udvendige areal af garagen med tillæg af hele tagfladen på det forlængede udhæng. d.v.s ialt 61m2, hvor byggetilladelsen vil koste en pris på kr. 1.427,40

Teknisk forvaltning gjorde mig opmærksom på at netop 50m2 var en politisk beslutning om at gøre behandlingen af mindre bygninger hurtigere ved en anmeldelse, og at der ikke for dem, var forskel på en anmeldelse og en byggeansøgning, andet end for min kommunes vedkommende, at det vil tage en uge længere. Jeg blev rådet til at bygge den størrelse tilbygning, jeg synes ville være idielt for mig, hvis den bare overholdte reglementet for garage/carport i skel.
Jeg blev ligeså rådet til at isolere garagen ifølge kravet til mindste varmeisolering iht. kap. 8.5 for bygninger der opvarmes til mindst 5 grader, og derved holde garagen frostfri, hvilket jeg i alle tilfælde ville gøre.

Hilsen
Ove
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis