To forbindelser i et lampeudtag??

Jeg er netop flyttet i en ny lejlighed og skal til at sætte lys op.
I stuen har vi kun et loftudtag til lys, men der er 2 kontakter. Hvis jeg kun har den ene kontakt tændt så lyser "den-der-skruetrækker-som-lyser-når-der-er-strøm" ved M1 og når den anden kontakt er tændt så lyser skruetrækkeren ved P, udover P og M1 er der en N og den med de tre streger.

Betyder der at jeg kan koble 2 lamper til? Og hvad skal jeg så koble de to lampers ledninger til?? Hvordan kombineres de?

Har forsøgt at lede i forummet, men jeg ved ikke helt hvad det er jeg skal søge efter. Håber der er nogen der kan forklare sagerne for mig!

Takker!!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skal sikre dig at P er en mellemledning som M1, og ikke fasen ellers vil din lampe lyse konstant, det gør du ved at teste med din polsøger/skrugetrækker
med lys iwink og afprøve afbryderen
Hej

Du skal sikre dig at P er en mellemledning som M1, og ikke fasen ellers vil din lampe lyse konstant, det gør du ved at teste med din polsøger/skrugetrækker
med lys i:wink: og afprøve afbryderen
Du skal have den ene ledning(brun) på M1 eller p, og den anden på (lyseblåwinkN som er den fælles,den med de "tre"streger er et jordsymbol, og bruges kun til jordledning(gul/grøn) hvis de er en ældre installation er den sikkert ikke forbundet.
Betyder det at jeg kan have en lampe tilkoblet med brun på M1 og en tilkoblet til med brun P og så begge deres lyseblå til N??? Altså to forskellige lamper.

Det er en gamle installation.

Det som låseguden foreslår ved jeg ikke helt hvad betyder!
Ja det gør det du kan betjæne de 2 lamper med hver sin tangent på afbryderen
Annonce
jeg mente at du skulle kunne afbryde forbindelsen til P ved at slukke på afbryderen
Citat fra smith_morten

Jeg er netop flyttet i en ny lejlighed og skal til at sætte lys op.
I stuen har vi kun et loftudtag til lys, men der er 2 kontakter. Hvis jeg kun har den ene kontakt tændt så lyser "den-der-skruetrækker-som-lyser-når-der-er-strøm" ved M1 og når den anden kontakt er tændt så lyser skruetrækkeren ved P, udover P og M1 er der en N og den med de tre streger.

Betyder der at jeg kan koble 2 lamper til? Og hvad skal jeg så koble de to lampers ledninger til?? Hvordan kombineres de?

Har forsøgt at lede i forummet, men jeg ved ikke helt hvad det er jeg skal søge efter. Håber der er nogen der kan forklare sagerne for mig!

Takker!!

Se i "gamle dage" var det smart at have en lyssekrone med 2 systemer i, forstået på den måde, at der kunne tændes for 1 pære og skulle der mere lys til var der mulighed for at tænde flere pærer.
Prøv at kigge på en gammeldags lofts lampe hvor der eks. er fire pærer/glas og en i midten.
Jeg kan huske at mine bedste foældre havde sådan nogle lyssekroner i loftet i den fine stue, og i dagligstuen. (det er sådanne begreber som er ukendte i dag hvor hele huset /lejligheden bliver brugt)

V.h Håndværkeren smile
Hejsa..

Hvis det er lavet rigtig, hvad det ser ud til, Kan du "kun" tænde og slukke "en"..
P=fasen (den der er sstrøm på heele tiden) M1 = mellemledning (den der tænder og slukker ved kontakt)
N er nullen (så strømmen kan løbe hjem igen)

Alså en ledning på M1 og N

Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis