Opretning af gammelt bjælkelag

Jeg er ved at skulle lægge et 30 mm Dala Floda bræddegulv på et gammelt bjælkelag på vores 1.sal, bestående af 20 x 20 cm bjælker med op til 1 meters centrumafstand.
Er der nogen som har erfaring med opretning af sådan et bjælkelag som er op til flere centimeter skævt på begge leder ( langs og tværs af bjælker )
Min egen idè er at påfore 45 x 125 mm reglar på siden af hver bjælke, jeg har prøvet at spørge der hvor jeg har købt gulvet ( Knud Larsen's tømmerhandel i Hvidovre ) men her var der ingen hjælp at hente.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har været medhjælper på sådan et projekt - mener vi brugte 1" x 4", og rettede lige knap 20 mm op, hvor det var værst. Vi vatrede det hele ud (snore i fire hjørner og krydsmål - det var før selvnivellerende lasere var gængs håndværker-værktøj), monterede efter snore i hver ende og huskede at rette brædtet op på midten ;-)

Det letter arbejdet at bruge enhåndstvinger til fastholdelsen. Sæt en skrue i hver ende og check, at brædtet er ret. Vi valgte at montere med lim, forbore skruehullerne (dog mindre end skruens diameter), og skrue (forskudt i højden) for hver 10 cm. Mener vi brugte 80 mm skruer.

Dit valg af bredde på brædtet finder jeg for bredt, idet dine bjælker formentlig ikke er rette, hvorved du nemmere kommer til at kante med så bred en regle. Og breddet har du sådan set ikke noget at bruge til.

Husk, når du skal lægge gulvet, at man skruer det ned (montaflex-skruer). Så knirker det heller ikke om 20 år!

Det er faktisk et ret hyggeligt arbejde - og har du mulighed for at være to om det, går det også nemt!

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Har været medhjælper på sådan et projekt - mener vi brugte 1" x 4", og rettede lige knap 20 mm op, hvor det var værst. Vi vatrede det hele ud (snore i fire hjørner og krydsmål - det var før selvnivellerende lasere var gængs håndværker-værktøj), monterede efter snore i hver ende og huskede at rette brædtet op på midten ;-)

Det letter arbejdet at bruge enhåndstvinger til fastholdelsen. Sæt en skrue i hver ende og check, at brædtet er ret. Vi valgte at montere med lim, forbore skruehullerne (dog mindre end skruens diameter), og skrue (forskudt i højden) for hver 10 cm. Mener vi brugte 80 mm skruer.

Dit valg af bredde på brædtet finder jeg for bredt, idet dine bjælker formentlig ikke er rette, hvorved du nemmere kommer til at kante med så bred en regle. Og breddet har du sådan set ikke noget at bruge til.

Husk, når du skal lægge gulvet, at man skruer det ned (montaflex-skruer). Så knirker det heller ikke om 20 år!

Det er faktisk et ret hyggeligt arbejde - og har du mulighed for at være to om det, går det også nemt!

Hej Jan
Tak for dine erfaringer biggrin , jeg glæder mig også til at komme i gang - de brædder I brugte, var det bare forskallingsbrædder ? størrelsen passer ihverfald - jeg troede ikke at det var kraftigt nok - Montaflexerne er købt
Er det virkelig nødvendigt at lime også - har Du set gulvet efterfølgende og ligger det stadig godt ?
Jeg ville bruge 45 *100 hvis det var mig der skulle lave gulvet. det er trods alt en stor bjælkeafstand. De sømmeseller skrues ppå siden af de bestående bjælker. Det bliver godt held og lykke med projektet.
Nu har jeg været ved at tælle på knapper - det er vel godt 15 år siden, og har ikke set det siden - men havde helt sikkert hørt, hvis det ikke var ok!

Brædderne var ikke forskalling - det er efter min mening for ringe træ til den slags. Mener det var "rusavede planker".
Jeg limer altid - det koster nærmest intet og det bliver så meget stærkere. Om det er nødvendigt ved jeg ikke, men tager aldrig chancer, når det ikke er noget, man "lige kan komme til".

Mvh.

Jan R.
Jeg var altså også lidt betænkelig ved den store bjælkeafstand, og har derfor været inde at se på http://www.dalaflodagolv.se/Default.asp?PageID=465 og konstateret at de mener det går.

Når jeg tænker efter, så er et 30mm tykt gulvbrædt altså også en ordentlig svend, og sat sammen bliver det meget stærkt.

Lav en lille prøveoplægning med 4-5 brædder og stå på det, og mærk efter om det virker stift nok.

Hvis ikke skal der lægges en ekstra bjælke ind mellem de eksisterende.

2,5 cm tykke opretningsbrædder burde være nok.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis