Hej Flemming
Google annoncer er faktisk ret smart både for dig som annoncør men også for google
da de tjener styrtende summer på deres metoder.
Ok, her er en forklaring på hvordan det virker!
Der vises normalt ca. 5 reklamer på hver side. Det er klart at alle annoncøre gerne vil være på den første side. Da der er kamp for at være på den første side må "man" betale sig til at være på den første side. Prisen er bestemt af flere faktore:
1. Hvor mange andre annoncøre der er på de søgeord du også har valgt.
2. Hvilken klikpris de andre har valgt.
Lad os antage at der er 5 annoncøre på et bestemt søgeord, og de har valgt en klikpris nr 1. 10 kroner og nr. 5 1 krone. Så¨skal du altså vælge en klikpris over 1 kroner for at være på side 1. Lad os ligeledes antage at i følge googles egen beregninger vises dit søgeord ca. 100 gange på en dag samt at der er 10 der klikker på dit link. Du for argumentes skyld vælger en klikpris på 2 kroner. Så er det hurtig hovedregning hvor meget din annonce koster pr. dag. 10 klik a 2 kroner er 20 kroner om dagen.
Nu har annoncøre den mulighed at holde et budget. Altså man kan sige man max vil bruge et beløb om måneden. Google laver igen en beregning. Hvis du gerne vil holde et budget og der er en hvis antal mennesker der klikker til en bestemt pris, så skal din annonce ikke vises hver gang søgeordet kommer.
Lad os antage at dit budget er 100 kroner om måneden og vi benytter eksemplet med den 20 kroner om dagen, så vil din annonce jo allerede have nået max budget efter 5 dage. Google gør så det at begrænse hvor mange gange din annonce vises (Så der kommer en spredning over hele måneden). Igen eksemplet fra før samt budget på 100 kroner vil din annonce vises ca hver 6 gang.
Du skriver at din annonce ikke vises og det kan skyldes 3 ting.
Din klikpris er for lavt sat eller dit budget er for lavt. Disse 2 faktore er bundet op på søgeordet. Det i sig selv er den treide faktor. Søgeord som rejser, sex og så videre er det meget meget stor konkurrence på.
Prøv nogle alternetive søgeord, lavere klikpris eller højere budget. Der findes faktisk en hjemmeside som angiver alle søgeord der overhovedet er søgt på google samt antal gange på hver måned.
Oh, en sidste ting. Hvis du kun handler med det danske markedet så lad være med at lade din annonce vise på andre sprog/lande. Det koster jo!
Håber det var Dansk nok for dig?
Henrik B. Hansen