magnet til afkalkning

Er der nogen som har erfaring med brugen af magneter der sættes på vandrørerne og iløbet af nogle mdr. helt afkalker rørerne indeni. er de pengene værd?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I eftersommeren 2001 var der en længere debat her om samme emne. Med for og imod.
Hvis du er interesseret skal jeg gerne finde det materiale frem som jeg har om sagen - og sende det til dig.
Jeg skrev i 2001 bla. følgende:
"Man kan ikke få kalkfjernere. Der er ikke tale om at kalken i vandet fjernes! Derimod bliver kalken spaltet på en eller anden måde, hvorved den ikke aflejrer sig som en hård belægning.
Virkningen afhænger vist dels af kalkspalterens kvalitet (prisen/funktionsmåden/ magnetfeltets styrke) og dels af vandets indhold af metaller og hvilken slags vandrør man har.
Jeg købte i 1994 en kalkspalter (ca. 2500 kr.) som er tilsluttet 220 V. Den er monteret uden på vandrøret (hovedledningen). Den elektriske strøm danner et kraftigt magnetfelt som på en eller anden måde påvirker kalken.
Det er flere år siden det har været nødvendigt at afkalke en vandhane. Og jeg skal måske tilføje, at jeg er ret hysterisk med at vandet skal kunne løbe frit ud af vandhanernes perlatorer.
Da kalken som sagt ikke fjernes fra vandet afsættes der kalk på f.eks. badeværelsesfliser og armaturer. Men da den ikke sætter sig som en hård belægning er den let at fjerne med en fugtig klud - uden brug af giftig kalkfjerner.
På varmelegemer (som f.eks. i el-vandkedler) kan det – på grund af den kraftige varmeudvikling - ikke undgås at der sætter sig kalk, men det er i et meget reduceret omfang. Måske er det nødvendigt at afkalke min el-vandkedel højst en gang om året.
Og jeg bor på Falster. I et område med noget af det hårdeste vand i Danmark!!!"
Venlig hilsen
Mogens Olsen
I den grønne bjælke øverst på den side I kigger på nu er der et felt der hedder "Søg"

Det vil finde alle indlæg frem hvor bogstaverne som f.eks. "magnet" indgår. De øverste stykker er vedr. netop dette emne, men fra tidligere indlæg.

Som jeg tidligere har nævnt lider søgefunktionen af den svaghed, at skriver man f.eks. bil, vil man også få indlæg frem der diskuterer biller, billeder og Bill Clinton.

Eksemplerne er ikke særligt realistiske på siden, men at overdrive fremmer forståelsen smile

- Jørgen
Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Jeg glemte lige at skrive, at vedr. hus bør man også søge i arkiv Lav-Hus.
Der ligger snart et par tusinde indlæg, som altså er overført til arkiv på grund af alder, men ikke på grund af aktualitet.

- Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis