skotrender

Jeg sidder her med "Tegl 36" side 16, der står omkring skotrender at: "Skotrende med bund i plan med overkant spær (forsænket skotrende).". Det fatter jeg ikke udformningen af. Hvilket plade materiale laves skotrenden af. Skal pladen ikke placers direkte oven på spær.
Er der nogen her der har en illustration liggende. Det henvises til dokumenter fra BYG-ERFA erfaringsblad 97 11 25 SfB. Ved nogen om biblioteket ejer disse ?.
Det lugter lidt af at det er håndværkerne der bruger disse erfaringsblade.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Pladerne eller brædderne skæres ned mellem spærene plan med overkant, og ligger af på nogle lister som er monteret på spær,
Hvis der ikke er understøtning for bund/midt af rende monteres langsgående planke.
Skotrendeplade monteres nu direkte oven på spær.

Se evt: www.byg-erfa.dk

Byg Erfa blade bør kunne lånes på bibliotekerne.

Der var nok nogle flere (også håndværkere) der burde anvende disse blade.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Det vil altså sige at jeg skal skære et hak ned i mine gamle spær der er kan rumme en 45 cm. bred skotrende, samt et endnu dybere hak hvorpå jeg ligger nogle lister som skotrenden ligger "af på" som du udtrykker det. Det er ikke det illustrationen viser syntes jeg. Men jeg prøver lige biblioteket.
Du må gerne svare "igen" Orla, hvis heg helt har misforstået det hele.
MVH

Se Min XSer her

Hej igen

Nej, du skal ikke skære i dine spær, men montere lister på siden af dem, forsænket lige så meget som dine skotrendebrædder/ plader fylder.
Overkant skotrendebrædder/ plader vil nu flugte med overkant spær og danne en plan bund for selve skotrenden.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Dvs at taglægte lige netop "hviler" oven på zinken, eller sagt på en anden måde overfladen af skotrenden (plade + tjærepap + zink) er i plan med overside af klemlister til undertag.
Er det rigtigt, eller har du revet alt håret af nu Orla. Tak for din tålmodighed.

MVH

Se Min XSer her

Hej

Nej, der er underkant af klemliste der flugter med skotrende m.m.

Dine lægter bliver fritsvævende på det stykke de går ud i skotrenden, og der skal monteres en kantlægte på de skråtafskårne lægteender. Der afsluttes med fodblik på kantlægten, så denne ikke ses udefra.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Annonce
Se det fatter jeg jo ikke, når nu skotrenden går tværs hen over et spær, skal skotrenden så deles over i flere stykker så spærret vil blive en del af skotrenden, hvis det er sådan, så har jeg fattet det. Ellers bliver det BYG-ERFA.

Tak orla.

Se Min XSer her

Jeg kan anbefale at du tager ud i et nybygger område for at se hvordan det ser ud i den virkelige verden. Eller du må ind på nogle sider der viser lidt om byggeri i billeder. Jeg mener at have set nogle eksempler på dette på en side som www.byggepladsen.com her vælger du træhus sektionen og klikker videre ind på nogle af de mange sider der er her.
Ellers mener jeg også at der på linksiden er en henvisning til en side med mange billeder, vist indsat af mig selv engang sidste år.

Ellers er det en tur på biblioteket.

Et billede siger, og forklarer, mere end 1000 ord.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Det er rigtigt NJORD.
Lige ved siden af hvor jeg bor bliver der bygget ca. 100 nye huse (efter eget valg), og jeg har forsøgt at lure dem af. Men ak, de "møghåndværkere" har lagt undertag og skotrende hver gang jeg er på arbejde.

Tak for den store interesse.

Se Min XSer her

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis