Spørgsmål til gulvvarme i bryggers

Hej

Jeg har planer om at lave min radiator i bryggers om til gulvvarme.
Se vedhæftede billede for lidt forklaringer.
Min eksisterende fjernvarme skal blive stående, men rørerne over til gennemstrømningsvandvarmeren går idag op over døren, men skal lægges i gulvet. Min plan var at lægge et stor plastrør ned og putte en type plastrør på fjernvarmeforbindelsen og igennem plasrøret over til gennemstrømningsvandvarmeren.
Hvor rørerne til radiatoren går i gulvet ved jeg ikke endnu.

Hvor langt ned skal jeg med diverse rør. Fjernvarme, radiator, gulvvarme.
Jeg regner med at skal have gulvvarme i alt det ledige gulv der er på tegningen.
Er der nogen der kan hjælpe mig med materiale forbrug til alle 3 "projekter"

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv lige støbt nyt gulv i gæsterum, bryggers og nyt toilet/bad. Jeg skulle ligeledes have fjernvarmerør til resten af huset lagt ned i dette gulv, ligesom jeg skulle have fjernet de eksisterende radiatorer for at koble dem på en gulvvarmekreds.
Udgangspunktet med at samle det hele er godt! Sørg for en rimelig plads omkring det, hvis der skal service på. Med hensyn til materialeforbrug og hvad du gør:

Bank det gamle gulv op. Hvis huset er af ældre dato og hvis det evt. er en tilbygning, så undersøg lige om der er støbt sokkel under. Hvis ikke skal du være lidt mere forsigtig når du graver ud. Jeg måtte selv understøtte et par vægge ved at grave et hul på en halv meter i dybden pr. meter væg der skal understøttes. Lav evt. en kasse bestående af tre sider, som passer til hullet. Derved kan du lettere fylde betonen i og med en pind trykke den ind under og helt op til muren.
Der skal graves ca. 32-35 cm ned hvis du ønsker en 225mm flamingoisolering. Denne er raltivt dyr, men til gengæld slipper der ikke varme nedad! Så hvis du alligevel skal til det, ja så....
Når du er ved at være nede ved de 34-35 cm, kan du med fordel køre nogle trillebøre sand ind for at have noget at rette underlaget af i. Bank evt. nogle stokke ned i jorden, som har den korrekte afstand i forhold til dit dørpanel på indgangsdøren. Derpå lægges den 225 mm flamingoisolering ned. Skær den med en fuchsvans. De steder hvor du ikke kan komme helt ind til væggen, efterfyldes med leganødder. Køb 1-2 sække. Nu er du klar til at finde ud af hvorledes dit fjernvarme skal løbe. Tegn evt. op på flamingo med tucsh inden du skærer "fugerne". Læg dine fjernvarmepex-rør med isolering hernedi. Ovenpå lægger du rivenet. Du er nu oppe i en højde på mellem 9-12 cm alt afhængigt af hvor meget sand du smed på, men man siger en betontykkelse på mellem 8-13 cm er fin! Evt. sæt rivenettet sammen med strips for at holde det på plads.
Nu er du klar til at lægge dine gulvvarme pexslanger ud. Disse fastgøres ligeledes med strips (køb rigeligt). Tommelfingerregel er at man bruger 4 m gulvvarmerør pr. kvadratmeter gulv. Det er vel ikke nødvendigt med gulvvarme under dine skabe?? Når dit rum ikke er større end 10 kvadratmeter er en kreds fin. Lad evt dit varmeindløb følge ydermuren lav derefter sving på ca 60-70 cm, så dit tilbageløb også kan være der. Din svingradius med gulvvarmepex skal ikke være mindre end 35 cm. Derunder kan den "knække". Støb derefter dit gulv ovenpå.

Skal du have brugsvand derud???
Skal du have nye installationer, stik, kontakter o.lign. skal det jo også ned i betonen, tænk derfor det hele igennem grundigt inden du støber!

Håber du kan bruge dette! Ellers meld tilbage!

Tom
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis