Varmt vand til 1. sal

Vi har badeværelse på 1. sal, men vandet skal løbe temmelig længe før det bliver varmt, hvilket betyder, at vi smider mange liter vand ud til ingen verdens nytte.

Problemet skyldes at cirkulationsrørerne i huset er blevet afbrudt af den tidligere ejer, idet der var fare for tæring, da de var sat sammen af jern- og kobberrør.

Nu kunne vi godt tænke os at gøre noget ved problemet, men hvad kan vi reelt stille op - og vil det ikke blive en dyr fornøjelse?

Mariette
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må skam ikke engang løbe længe, før det bliver varmt, hvis man skal følge regulativet.

Det er rigtigt, at tæring opstår meget nemt. Men der findes en mulighed, som Metro (dem med el-vandvarmerne) bruger: Et lille koblingsstykke af kunststof. 2 indvendige gevind, hvor jernrøret går ind i det ene gevind og overgangsfittingen (i rødgods) til kobber i det andet gevind. Det skulle være nok til at adskille jern og kobber, men helt sikker er jeg ikke. Ellers må du jo til at trække nye rør, og da det er brugsvand, må du skam heller ikke det selv.

Venlig hilsen
Frej
Mit bedste bud hvis i har mulighed for at trække nye rør:
Køb nye PEX 15mm rør i rør til brugsvand. 50 mtr. fås for 600,- på nettet. Køb en ny cirkulationspumpe. Idag kan de styres både pr. ur eller med thermostat. Ca. 900,- på nettet. Nu må selv trække PEX rør + strøm til pumpen, du skal bare have en aut. til at tilslutte til vand og strøm. Det fås ikke billigere......
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Mariette

Der findes også andre muligheder.
Varmtvandsrøret kan el-traces (jeg er ikke sikker på stavningen). Det består i at der lægges et varmelegeme på røret. Således holdes det vand der står i røret varmt og behøver ikke blive skyllet ud. Uanset om røret er el-traceet eller ej bør det selvfølgelig være isoleret.
Et andet spørgsmål er hvilken dimension dine rør har. Er det f.eks. 3/4" står der mange l vand i. Anvender man i stedet 15 mm PEX som foreslået er det væsentligt mindre.
Dette er selvfølgelig også et spørgsmål om tryktab. Det kan tænkes 15 mm PEX giver for stort tryktab hos dig.

Personlige er jeg ikke tilhænger af cirkulationspumper.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hvis der er mere end 5 meter rør fra varmtvandbeholderen til aftapningsstedet, så skal der være cirkulationsrør el. lign. iflg. lovgivningen.

Alt andet er miljøsvineri.

Tag fat i den lokale VVS'er og få ham til at kigge på det. Han kan så fortælle hvad han ville gøre, og så kan du undersøge om det evt. er noget du selv må.

Alternativt kunne du isolere rørne.

MVh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis