At bygge hus hvad er billigst

Har nogle spm. om at bygge hus.

Idet jeg vil vide hvad der er billigst at lave hvis man kigger på X antal m2, om det er billigst i 1. plan eller 2 plan hvis man evt siger huset skal være 140 m2 om det så er billigst at lave i 2 plan eller kun i 1. plan.

samt hvis man laver et, et plan på 70 m2 med køkken/stue/1 værelse/bad til at starte med og så en 1. sal hvor det er et rum på 70 m2 hvor der kun er sat isulering op og ikke andet så man kan lave el installeringer og sætte væge/gipsvæge op senere så man derved har et halv hus som er beboelse adgang og en 1. sal som man kan lave på stille og roligt om det ikke er billigere end at få lavet begge plan på én gang.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo også et spørgsmål om materialer?
Murstenshus, træhus, pudset leca osv.
Og selv om dit hus bliver 70 m2 i grundplan får du jo ikke 70 m2 på førstesalen, i og med at et vist areal ude langs med ydervæggene på langsiderne går fra (uanvendelige)
Man kan da fint lave et hus med 70 kvm i grundplan og samtidig få 70 kvm på 1. sal.
Det kræver enten at huset er et desideret 2 etagers hus, evt med flad tag eller lav rejsning. Eller et hus med høj trempel, altså så taget starter i en stor højde over gulvet på 1. sal fx 125-150 cm.
Men med et hus i flere plan skal du være opmærksom på at der går en del areal væk hvor du skal have trappen. Alts bør du beregne flere kvm i et hus me dflere plan end et i et plan.

Men prisen afhænger mest af materiale valg arkitektur og ikke mindst hvad vil/kan du selv gøre i bygge fasen...

Fortæl lidt mere om dine ønsker og krav til såvel hus som materialer og gerne noget om familien der skal på i huset... og ikke mindst hvad er jeres håndværksmæssige evner !!! Og har i den fornødne tid....

Altså ikke noget svar endnu men supler med flere oplysninger og du vil få flere kommentarer....

MVH Njord
Ja, ok det har du ret i, men så er det måske ikke det billigste, sådan som vi er ude i her. :wink:
Alt andet lige vil jeg tro, det er billigst at bygge i 1½ plan, men der er selvfølgelig en masse faktorer omkring materialer og præferencer, der spiller ind. For eksempel kan det være, man kan nøjes med ét badeværelse, hvis man bygger i et plan, men synes, man er nødt til at have to, hvis man bygger i 1½ plan o.s.v...

Ved 1½ skal du nok op på ca. 90 kvm stueplan for at opnå de 140 brugbare kvm i alt.

Løsningen med at forberede en 1. sal og så indrette den løbende kan måske være en udmærket måde at udskyde/fordele omkostningerne på, men jeg tror ikke, det ændrer det samlede omkostningsniveau. Desuden skal du nok undersøge låneforholdene, hvis du ikke færdiggør det hele samlet.

Jeg vil næsten foreslå, at du får fat i noget materiale fra et par typehusfirmaer - de har mig bekendt materiale, hvor man kan sammenligne forskellige typer og se priser på de forskellige planløsninger - så kan man jo også lade sig inspirere.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg vil også tro, at det er forholdsvis billigt at bygge i højden, da udgiften til tag er næsten den samme, som til et plan, forudsat det er samme m2-antal der er tale om. Ingen merudgift til ydermur, hvis der er tale om 1½-plan.

Jeg bygger selv 1½-plan med høj trempel. Stålkonstruktion indv. udfyldt med træskelet og isolering, muret skal udv. Alt i alt ekstra 70 m2 for ca. 300.000 alt incl. Flg. rum: Bryggers, værelse, soveværelse og toilet.

Mvh. Carsten
Annonce
Hvis du huse udsendelsen "købt eller solgt" så husker du også at to af firmaerne rent faktisk ikke ville levere det der var ønsket... Altså i det tilfælde et hus der var indflytningsklart og som senere kunne laves færdigt... De to ville levere huse hvor der manglede en masse rundt om og det havde det unge par ikke selv kunnet pverskue.. men den enes far var håndværker og kunne se nogle konsekvenser...

Jeg har selv bygget i 1½ plan hvor under etagen er bygget færdig af håmdværkere og jeg selv laver overetagen...
Min over etage er klargjort med et støbt dæk incl kloak og gulvvarme hvor badet skal være... ellers er resten for egen regning og fantasi...

Det tager menge timer og det er ikke noget alle og enhver kan overskue... det kræver en hel del planlægning. Og en del snusfornuft og beregnings evne når man køber materiale osv... Desuden skal man hels være lidt multi håndværker når man laver en så stor opgave..

Vær realist når du og din familie går igang med en så stor opgave... kan vi reelt klare det !! Har vi tiden ... og vil vi bruge den på at bygge....

I vores tilfælde har vi bygget 139 kvm i underetage, incl en stue der går i kip.. en vinkel på hoved huset. Over etagen gør så at vi kommer op på ca 225 kvm når jeg bliver færdig... Stort men dejligt... Størrelsen er også fremkommet efter at vi skulle have en hverdag til at fungere med to børn og en hjemme arbejdsplads... Nu har jeg fået et andet arbejde hvor jeg er ude af huset dagligt... så vi klarer os med under etagen lidt endnu.. men over etagen er undervejs og det er overskueligt med det sidste..

Hvis du vil høre lidt mere om selve processen og de faldgruber jeg er faldet over så mail bare til mig...

Men undervurder ikke opgaven og når du skriver kontrakt på en opgave så vær sikker på at du forstår det samme som håndværkeren... ellers forventer du noget der er væsentligt mere færdigt end det du får....

læs bogen "den private bygherre" den er uundværlig for at vide lidt om hvad du vil komme igennem..

Kendskab til bygninger og deres opbugning er desuden en vigtig ting for at kunne være med i processen "at bygge selv"

Kvaliteten skal jo være i orden når huset er færdigt...

Jeg huske en udsendelse, "hammerslag" hvor et selvbygget hus incl en stor garage ( 140 kvm beboelse +120 kvm værksted tror jeg ) selvbygget i træ. Og på en meget stor grund men trafikalt dårligt placeret kun kostede godt een milion... det er ikke mange penge for et hus der kun var et par år gammelt... Men det var sikkert bygget af billige materialer og med en lidt for dårlig finnish hele vejen igennem...

Så "sparet" er ikke altid det det der giver den bedste total økonomi.. :oops:

MVH Njord
Jeg er fuldstændig helt og aldeles enig med Njord.
Det kræver en masse tid, overskud og forståelse for husbygning.

Mvh. Carsten
JA - og PLANLÆGNING, PLANLÆGNING og PLANLÆGNING.

De "gør det færdigt selv" projekter, jeg har kendskab til, har alle udmærket sig ved, at de
- at blevet væsentligt dyrere end forventet
- blev MEGET forsinkede
- har fået projektejerne til at fortryde midt i forløbet

Kan gribe i egen barm - mit renoveringsprojekt udmærker sig ved, at alle planlagte opgaver har overholdt budgettet MEN .......
- jeg troede da ikke lige, at der skulle bruges så meget tid på de (mere eller mindre planlagte) børn, der kom til under projektet (FEJL 1)
- hvilket medførte, at tidsplanen skred fuldstændig (FEJL 2)
- og at andre projekter blev mere spændende (FEJL 3) (måske fordi tidsplanen skred...)
- vi så nye muligheder i projektet (FEJL 4)
- hvorfor budgettet alligevel ikke holdt (FEJL 5)
- og jeg kunne blive ved.

Nu skal ovenstående ikke afskrække Jer, MEN er mit besyv til, at man skal virkeligt tænke sig om. Vi var heldigvis på det rene med konsekvenserne af hvert valg, vi foretog (måske lige bortset fra børnene). Særligt skal I være opmærksomme på, at økonomien ikke overstiger jeres formåen (der skal lægges luft ind) - ellers bliver det for alvor kritisk.
Og har man ikke håndværksmæssigt tæft OG interesse, så skal man holde sig fra det. Dels er regelsættet (på godt og ondt) omfattende, dels er der mange måder at udføre arbejdet på, hvilket I skal tage stilling til.

Mvh.

Jan R.
Jeg siger TAK for den store interesse.

Håndværker mæssigt der har jeg ingen faglært udd. men idet min onkel er/var tømmer lærte jeg en masse derfra og har da også se en del af de mange programmer om reno. og bygge programmer mm.

jeg er nu 23 og mig om min kæreste ville så her om 2-3 år købe en lille grund og så få bygget et hus hvor vi evt. kunne indrette 1. sal som vi selv ville og kan få en del hjælp fra nogle venner som bl.a. er elektrikker/smed og gør det selv folket.

Det jeg blot ville vide var hvis vi nu siger at vi vil have et hus på 130 m2 og det skulle have af en type mat. så var det det om det ville være billigst at få bygget det hele i et plan eller evt så det bygget i 2 plan og hvor 1. salen evt kun var isoleret så jeg selv/(med hjælp) kunne indrette 1. salen som vi ville og så lavet el ins. sætte væge op osv. sådan at vi får bygget et hus hvor kun stue etagen er indflytter klar hvor der så er køkken/bad/stue/bruggers/værelse og så vi så senere kunne evt lave bad/2-3 værelser på 1. salen.

det var mere det om hvad der evt ville være billigst af de 3 eks. og det ville være:
1. Et plan.
2. 1½/2 plan.
3. 1½/2 plan hvor 1. salen kun er isoleret.

på den måde får man det som man vil frem for evt at man kunne købe et hus til 800.000 - 1.200.000 kr. men så bruge de samme penge til at kunne lave sit eget hvor man selvf. hyre et firma til at lave det man nu ønsker af 1,2 eller 3.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis