Føj for en oplevelse..

Jeg må lige dele følgende med jer.

Her til aften står min kæreste og jeg ude i haven, da der lige pludseligt lyder et ordentligt brag, ikke bare et lille knald med virkeligt et brag med dybde i. Dem der bor på på den anden side af vejen, er ved at få bygget et hus, så der er blevet stillet nogle store beton-elementer op. Da jeg hørte braget, var min første tanke, at der var nogle børn som have leget derovre og kommet til at vælte et af elementerne.

Pludseligt ser jeg 10-15 m. høje flammer stå op ad nybyggernes nabohus, mindre end 50 meter fra vores hus.

Flammerne var HELT vilde, og røgen er helt sort. Jeg løber ind og ringer til 112, da jeg har lagt røret, løber jeg ud igen og ser vores genboer styrte over med indslukkere osv. Der lyder flere store brag og de kommer løbende med en mand, som ligger på en dør, han er helt forbrændt og han hud i ansigtet og på armene hænger i flager. Meget modigt af dem, at de tør gå så tæt på flammerne, især da der hele tiden er småeksplotioner.

Jeg løber ind til vores nabo, og tilslutter en vandslange, som bliver brugt til at overrisle manden med vand.

Imens fortsætter ilden med at brede sig, og tiden går uendeligt langsomt, røgen er helt sort, og der kommer en kvalm lugt af brændt plastik. Jeg føler at der mindst går en ½ time før ambulance og brandfolk kommer. (selvom der kun gik maks. 10 min.)

Manden som er vores overgenbo, er ca. 70 år, og hans kone har lige forladt ham. I hans bil var der hældt en masse benzin ud indeni. Og han har åbenbart hældt benzin udover det hele i hans skur/udestue, og så antændt det. Det han bare ikke tænkte på var at dampene ville få hele molevitten til at eksplodere, han var simpelthen blevet blæst baglæns ud af døren. Man fandt nogle tændstikker og en tom Jerrycan. Han var ikke-ryger...

Nu ved jeg så ikke om hans motiv "bare" var at brænde hytten af, eller om det var meningen at han også selv skulle have været brændt inde. Da han lå på ambulancebåren råbte han at bare ville dø.

Det hele har bare været så uvirkeligt, og tænk på hvad der får en mand til at gøre sådan noget..Det er synd, at han nu skal ligge på hospitalet i flere uger, med smerter som man slet ikke kan fatte - både fysiske og ikke mindst psykiske.

Håber han kommer sig!

Jeg kan ikke sove, og har den der ulækre lugt i næsen hele tide, jeg kan høre flammer overalt.. Puha, den oplevelse ville jeg gerne have været foruden...

Mvh
ThomasB
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uh ha for en oplevelse. Det er noget man læser om i avisen, men når det så kommer så tæt på en virker det uvirkeligt, og jeg kan godt forstå hvis I er chokeret over det skete, og så samtidig tanken om at et stakkels medmenneske kan komme så langt ud, at det synes at være løsningen for ham her og nu i sin fortvivlelse.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Det er slet ikke til at sætte ord på hvor frygtelig en hændelse, der er sket i Thomas nabolag! Jeg fik gåsehud og fik tårer i øjnene (typiske kvinde-ting - I know..) men det er ikke til at bære, at mennesker får det så elendigt, at de ikke kan se nogen udvej!

Men hvor er det dejligt at høre om den store indsats, der blev vist af alle der kunne!!!

Dybeste tanker
Dorthe
Hej...lige en opdatering.

Han har det OK efter omstændighederne, han overlevede ihvertfald.

Jeg har fået nogle flere detaljer, og det viser sig at han har lavet sin yndlingsret, spist den, og derefter hældt 25l benzin ud i kælderen og i bilen (han havde også vædet dyner og hovedpuder med benzin og spist 2 glas nervepiller.), og derefter hældt 25 liter ud i skuret/udestuen og antændt det. Mere nåede han ikke. Faktisk blev han suget ind i huset, da det hele eksploderede.
Brandfolkede sagde at det var meget normalt, ved sådanne eksplotioner, da der kommer et enormt undertryk nederst i ilden. Endnu mere modigt af dem der redddede ham ud, for der var virkelig gang i ilden og mange småeksplotioner. Der stod en kosangas-flaske i skuret og den var intakt!! Derimod var motoren på deres grasslåmaskine smeltet! Det var vinduerne også..

Jeg har bare så meget medlidenhed med ham, for han har jo virkelig haft det dårligt. Hvorfor kan mennesker der har det sådan dog ikke bede om hjælp? ALLE ville hjælpe ham, han skulle bare spørge.

En anden ting er at jeg er lidt irriteret over alle dem der bare stod og gloede, hvad er det dog der er så spændende. Er det fordi folk godt kan lide at have det dårligt i flere dage? "Tilskuerne" havde tilmed børn på skulderne. Det er altså lidt sygt! De skulle hellere have sørget for at biler osv, var fjernet så brandfolkene kunne komme til. Eller hvad med at gå ind og checke om naboernes huse var i fare for at brænde, og hvis de var, så sprøjte vand på deres huse.

I morgen skal jeg op i Netto og købe 3 røgalarmer til 35 kr. stykket.

Mvh
ThomasB
At læse ovenstående indlæg, er næsten som at se fjernsyn. Jeg er glad for jeg ikke var der.
Jeg kom til at tænke på, at jeg de senere år har haft den opfattelse, at de, store armbevægelser, ved uvendskab med konen, hørte ungdommen til. Når man kommer op i årene bliver ens reaktioner mere afdæmpede, både mandens og konens.
Man får og giver mere snor, o.s.v., så for mig lyder det helt vildt, det han har fundet på.
Stakkels mand, og naturligvis også stakkels kone.
Leon.
Hej Thomas.

Jeg forstår din reaktion - folk er mærkelige mht. til at se andres ulykke. Det gælder også når en mister alt økonomisk uden sammenligning i øvrigt med det skete hos dig, men folk har pludseligt så meget at udsætte på vedkommende, som de måske tidligere har nydt godt af at kende. En kedelig egenskab.

Din reaktion med røgalarmer er såre forståelig, også selvom det nok mere er for at foretage dig noget konstruktivt ovenpå episoden, end det er rationelt, men det er også ligemeget, for når man handler har man det bedre.

Godt at høre han overlevede. Tager du kontakt med ham når han er kommet over det værste, hvis der er noget I som naboer kan gøre for at hjælpe, eller kendte I ham slet ikke? Hvis han kommer tilbage til huset, måtte det være rart at vide, at naboen har forståelse og sympati og "ikke er vred".

- JørgenE

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis