Afstand mellem understøtning ved gulvspån?

Nu har jeg søgt på Lav-det-selv efter subj. uden resultat.
Så må jeg lige spørge: Hvor langt skal (kan) der være mellem understøtningen under gulvspånplader?
Og så er der vist noget om, at der skal være min. 30 cm. mellem to endesamlinger.
?
Lav-det-bare-selv
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Understøtningen må være strøerne du mener og de skal have en c/c afstand på ca. 60 cm. således afstanden passer med isoleringen.
Det du skriver om 30 cm. i enderne der ved jeg ikke hvad du mener.??

------------------
Poul Erik

PE

Tak for svaret.
Dvs. at afstanden mellem de gamle gulvbjælker på ca. 75 cm er lige lovlig meget?
Derudover havde jeg tænkt at skrue lægter eller regler på tværs mellem bjælkerne, svarende til gulvspånpladernes langsgående samlinger. Her bliver afstanden så 60 cm.
Vedr. de 30 cm, mener jeg at have erfaret, at når nu man har lagt en række, må samlingerne mellem de enkelte plader i næstfølgende række forskydes i forhold til den foregående rækkes med mindst 30 cm.
Jeg mener jeg på et tidspunkt har set en vejledning på nettet, men kan ikke finde den igen.

lav-det bare-selv
Hej igen.

Jeg forstår nu, at det måske er et bjælkelag med 75 cm. mellem.
I stedet for at montere lægter/reglar på tværs af bjælkelag, vil jeg hellere lave udveksling i 45 x 100 mm. reglar for hver 2 meter, herefter monteres langsgående hjælpe-strøer ca. 50 x 125 mm. midt mellem bjælkelaget, dvs. du få ca. 37 cm. mellem, men så bliver understøtningen også perfekt. Afstanden mellem bjælkerne vil give lidt mere arbejde ved at isoleringen må tilskæres.
Forskydningen af gulvpladerne vil jeg sige ikke må være under 30 cm.
Montagen af pladerne på bjælkelaget vil jeg anbefale at du bruge "skruer" da søm med tiden vil vandre op i træet/pladen og herved giver den irriterende knagende lyd når man går over gulvet.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 29-05-2002).]

PE

... og foruden skruerne bør der vel også bruges hvid kunstharpikslim i samlingernes not og fer på spånpladerne, hvis man vil have et gulv helt uden knirkelyde?! Det koster næsten intet, tager ikke noget tid at stribe på, og giver et helt stabilt gulv eller hvad pev ?

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej igen Jørgen.

Ja lim skal selvfølgelig til både i samlinger og på strøer!!!!.
Er gulvbelægningen en renovering eller en udbygning af etagearealet. ? Hvis det er en udbygning, skal der huskes at montere trådbæring under isolering, ståltråden er medvirkende til at holde isoleringen på plads ved evt. brand, da loft er det mest udsatte punkt ved brand i underetage.
Udføres montagen efter beskrivelsen vil belægningen/konstruktionen være perfekt uden kommende knirkelyde, men giver også bygningen en god skivevirkning, da gulvet her vil være/blive en hel plade.

Ps. Tak Jørgen for de pæne ord i din direkte henvendelse.

------------------
Poul Erik

PE

Annonce
Hvis alt dette foregår et sted hvor man kan bruge papiruld som isolering, er der slet ingen tilskæring. Se www.papiruld.dk. Jeg har brugt det, rart at arbejde med og isolerer fantastisk. Er det over en krybekælder, så bliver det nok lidt dyrt at fylde op.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Ja, Pev det lyder som en stabil konstruktion.
Men i kælderen er der pudsede lofter på rør og hønsetråd, så jeg ved ikke rigtig med et ekstra lag net...
Med hensyn til isolering, er jeg nok lidt gammeldags, jeg foretrækker ubrændbar isolering som mineraluld, fremfor papir.
Men tak for alle svar!

lav-det-bare-selv
Iøvrigt så jeg på TV, at det også er muligt at bruge blåmuslinger som isoleringsmateriale, men her ser jeg igen mineraluld som det nemmeste, især mht. transport.

lav-det-bare-selv
Hej igen.
Da jeg nu ved at konstruktionen/adskilelsen ligger mellem kælder og stueplan, skulle det være ok. kun at ligge isolering mellem bjælker. Rørpuds på loft i kælder er/har tråd som sammenbinder rørmaterialet til forskallingen og giver en god stabil understøtning. Skal rummet i kælderen bruges til fyrrum med fast brændsel ville jeg nok tage forbehold og konstruere en bedre adskilelse.
Mht. isolering er jeg nok også af den gammeldags type som "endnu" foretrækker det afprøvede/dokumenterede isoleringsmaterialer.

------------------
Poul Erik

PE

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis