Udendørs lamper kun til fast installation

Ang. 9 stk. Nordlux Nedgravningsspot. Det står i monterings anvisning at de KUN er beregnet til fast montering og ikke til stikprop/stikkontakt. Spørgsmålet er hvorfor?????

De er beregnet til at sløjfe fra lampe til lampe....med installations kabel. Tænkte så at slutte med installations kabel der samles med gummikabel med en stikprop det sættes i stikkontakt.. 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vil du på den sidste lampe sætte et gummikabel i og lade det komme op af jorden til en stikkontakt?
Lav-det-selv-juks-af-værste-skuffe....    
Du skal selvfølgelig lave en tænding til dine lamper, og ikke bruge en stikontakt. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for den gode tone...enten skriver jeg uklart eller også læses der bevidst negativt. Prøver igen. Lamper monteres i træterrasse den sidste lampe fortsætter med installations kabel...men samles med et gummikabel i en samleboks. Der monteres en stikprop til stikkontakt. Spørgsmålet er ikke om det er noget juks. Spørgsmålet er hvorfor SKAL lamperne monteres til fast installation og hvorfor må de IKKE monteres med stikprop til stikkontakt hvor man jo kan tænse og slukke og afbryde stømmen helt.


Se dit oprindelige indlæg forklarer ikke hvordan du vil bruge lamperne, men du skriver at det er nedgravningslamper, hvilket jo indikere at de skal graves ned... eller er der noget jeg ikke læser  

 Så skriver du:
...den sidste lampe fortsætter med installations kabel...men samles med et gummikabel i en samleboks. Der monteres en stikprop til stikkontakt.

Så spørger jeg: Du sætter strøm ind i den ene ende af dine lamper via en stikkontakt, men resten af lamperne er forbundet med fast kabel?

Hvorfor så ikke lave en afbryder ved stikkontakten, og bruge kabel hele vejen? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg kan ikke se at der skulle være noget i vejen for at tilslutte med gummikabel, forudsat at samledåsen er forsynet med korrekt aflastning. Er det ikke sådan man tilslutter f.eks. en skurvogn.


Søren O



DNK - Klasse II: Lampen er dobbeltisoleret og kræver derfor ikke tilslutning til installationens jordledning.

DNK - Lampen er kun beregnet til direkte/fast montering til lysnettet

Annonce

Du begynder med at skrive nedgravningslamper, som ikke på nogen måde antyder, at de skal bruges på en træterrasse. Jeg troede også, at lamperne skulle graves ned. Du kan godt gøre det på den måde, du har antydet, men jeg ville da afslutte den "faste" installation i en afbryder, som du kan forbinde med din stikkontakt.

Lamperne er konstruerede og beregnet og CE mærkede til installation med installationskabel. Lamperne er jo beregnede til nedgravning og dermed til forbindelse med installationskabel. Gummikabel er ikke beregnet til nedgravning.

Søren, det er længe siden man forbandt skurvogne med et stykke gummikabel fra en dåse. I dag bruges et CEE indtag, enten enfaset eller trefaset.


fase

Til Fabrin. Den med skurvognene har du ret i, men det er da typisk et gummikabel de tilsluttes med.

Tilbage til det oprindelige spørgsmål i indlægget. Er det lovligt at forbinde med gummikabel til stikkontakt?



Søren O

Skurvognene forbindes med et gummikabel, for det ikke er lovligt at lave forlængerledninger med installationskabel med stive ledninger. 

Tilbage til det oprindelige spørgsmål. Installationen af de "nedgravede" lamper betragtes som fast installation, uanset om de er placeret nedgravet langs en indkørsel eller fastgjort på en træterrasse. To dele af en fast installation må ikke forbindes med hinanden med et stykke gummikabel med en stikprop  i forsyningspunktet, som i dette tilfælde er en stikkontakt. Derfor må jeg for at sige det kontant, at den måde, der er påtænkt, ikke er lovlig.


fase

Om det er lovligt eller ej, så kan det give problemer at bruge en udendørs stikkontakt, hvis den sidder så den rammes at regn, jeg har selv været ude for, at kontakt og stik var delvist forkullet pga fugt, det var treledet gummikabel med jordstik, men opdagede intet før hpfi slog fra.

Dit gummikabel må jo så ikke føres gennem bygningsdele, så at hente strømmen indendørs dur ikke.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis