Hængsler til skjult låge i bordplade

Godaften :)


Jeg sidder og nørkler med et lille sofabordsprojekt. Bordpladen bliver lavet af noget palletræ med rigeligt patina, der skal skæres i mindre bidder og lægges i et asymetrisk mønster ovenpå en 12mm krydsfinerplade. 

Jeg var egentlig færdig med designet, men pludselig fik jeg den indskydelse, at det kunne være sjovt med en lille skjult kasse under bordpladen til fjernbetjening og lign. Kanterne på brædderne har jeg tænkt mig at skære rene, så de kan ligge fuldstændig tæt opad hinanden. Lugen/lågen til kassen har jeg så tænkt mig skal være et af brædderne (se billede).

Mit spørgsmål er hvilken type hængsler man kunne bruge som er fuldstændig usynlig? Jeg har fundet nogle der hedder "cylinderhængsler", men er i tvivl om hvorvidt de efterlader et mellemrum.. Er det jeg tænker fuldstændig umuligt?


Håber nogen kan hjælpe :)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg arbejder på møbelfabrik, hvor en af flere løsninger til kabelgennemføring i skriveborde netop er løst med en klap i samme stil som din ide. Der er ikke lige det samme hængsel, men virkemåden er den samme. Det skal lige siges at sprækken modsat hængslet er med vilje for at kunne få fat i lågen og åbne den.

http://www.dencon.dk/Produkter/Delt...leder.aspx 



 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Mange tak for dit svar!

Det er præcis den løsning jeg leder efter, dog havde jeg tænkt mig at installere en lille tryklås i stedet for en sprække til åbning

Hvor stort er mellemrummet ved hængslet mellem bordpladen og klappen? Jeg ville gerne forsøge at gøre det så tæt på 100% som overhovedet muligt

Vel ca 1mm og jeg tror ikke du kan få det tættere hvis det skal fungere.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nej vel? Det er også ved at være min konklusion.. Det lader til at der lige skal være 1-2mm for at hjørnerne kan gå forbi hinanden.. Synes bare ideen om at den ville være komplet usynlig er utrolig lækker, men det kan godt være at jeg er nødt til at sluge en lille kamel her.. 

Mht. de hænsler du linker til - er det nogle der er mulige at anskaffe sig som menigmand?

Jeg har lige boet på hotel, hvor der var en lille rude i det obligatoriske skrive-/konsolbord. Her kunne man se fjernbetjeningen til tv´et og et par småvejledninger. Der var en lille indbygget i fronten af bordet.

Bare lige som alternativt forslag.


Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis