Varme i gulvvarmeshunt

Hej

Jeg undre mig lidt over der ikke kommer varme til fordeleren i fremløb i gulvvarmeshunten.. jeg kan mærke at fremløbet fra fyret lige inden ventilen på shunten er så varm at jeg næsten ikke kan røre ved den,, men ligegyldig hvor højt jeg skruer den ventil op så stiger temperaturen på fremløbs fordeleren på shunten ikke.. den stiger dog meget hvis jeg lukker for nogle af kredsene. (Det er et 6 kreds system).. nogle der ved hvordan det kan være at jeg ikke kan få meget varme på når alle kredse er åbne, vi snakker måske max 30 grader den vil op på.. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du kontrolleret at din cirkulationspunpe i gulvvarmeshunten kører? Det kan normalt høres hvis pumpen startes og stoppes. Og ingen luft i nogen af kredsene?


Søren O

Hej søren

Pumpen køre, jeg vil ikke afvise af der kan være luft i en af kredsene, jeg har lige købt huset og det var nogle gamle hunde af pumper der sad på så har skiftet dem alle til alpha3.. hvordan lufter jeg bedst ud? Der sidder en automatisk udlufter på, hjælper den på det ??

Den automatiske udlufter burde klare udluftningen. 

Har du prøvet at afmontere termostathovedet (den del du stiller temperaturen på) på din shunt. Inde under termostathovedet sidder en lille stift som sørger for at åbne og lukke for varmetilførslen til din shunt. Prøv at trykke stiften lidt ind. Hvis den ikke selv kommer ud igen, kan ventilen ikke åbne. Giv eventuelt stiften en lille dråbe syrefri olie, og giv stiften noget motion. Med afmonteret termostathoved vil ventilen være helt åben, hvis den ellers virker.


Søren O

Super jeg lagde også mærke til at trykket var faldet lidt på systemet efter påfyldning ved pumpeskift, så måske jeg bare skal se tiden an jeg har motioneret stifterne, de køre pænt..


Hvad tryk skal sådan et system egentlige have, ca 200m2 hus et plan kun med gulvvarme.?

Du bør fylde på til ca. 2,0 bar. Sikkerhedsventil åbner ved ca. 2,5 bar. Du behøver ikke efterfylde før trykket er nede på 1,0 bar - og så er der stadig "lidt i reserve".


Søren O
Annonce

Okay jeg skal fylde lidt på så, lige pt køre det med 1,4 bar.. kan det have lidt at sige ?

1,4 bar burde være ok.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis