Kompostkværn?

Har en masse grenbunker liggende. Er træt af at se på dem. Nogle af dem ligger i vejen. Har ikke det store budget. Har så kigget i harald, og synes jo 2800w lyder som en stærk model. De dyrere fra bosch såsom 2200 rapid er jo ikke så stærke. Men er den fra harald pengene værd eller sætter den sig hele tiden fast og bliver hurtigt sløv i kniven? Køber jeg mig bare til mere harald snot?


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke den fra Harald, men jeg har i mange år haft en Bosch, som havde valser i stedet for knive, og den virkede fint. Det der slog den ihjel var en lidt for tyk gren, der var knastør. Så knækkede selve ophænget til valserne     
Det vigtige er at du kan vende omløbsretningen så den kan "spytte" grenen ud igen hvis den sætter sig fast.
Min nabo havde en "no name" hvor han brugte mere tid på at pille strømmen fra, fiske grene ud og starte op igen, end at bare kværne løs   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan overveje at lave et lille kvas hegn. Vi har en temmelig stor have, med masser af træer og buske som jævenligt skal beskæres. Jeg blev også træt at alle bunkerne med grene og ture på genbrugsplasen. 

Så jeg lavede et lille kvashegn, tror kun det er 3-4 meter langt. Det kan tage mange grene hvert år. Og det sparer virkeligt meget tid og energi i forhold til at hakke til flis/kompost. 

Hvis man laver det pænt, og placerer det rigtigt, er det faktisk meget pænt at se på, og giver rigtig god læ. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Sådan et kvashegn giver jo også godt ly til fugle mv. lyder som en rigtig smart ide.

Det ville være supert hvis du kunne sætte et billede ind, jeg synes det er en rigtig god ide med mange muligheder.


Vi prøver igen, i morgen --

Måske, men jeg har ingen steder til sådan et hegn. Desuden gider jeg ikke slæbe rundt på de mange store grene. Den ene bunke, og den jeg helst vil have fjernet, er vil omkring 6x4 meter og 1,5 meter høj. Ligger desværre tæt på en bygning, så kan ikke bare stikke ild til den. Den har også ligget så længe, at der sikker bor dyr inde under den. 


 

Axell skrev den 17-10-2017 19:23:09

Ok. Skal vel kværnes ikke for lang tid efter de er klippet ned.

Jeg er mest til dem med knive, da jeg gerne vil have en finere flis.

 Det der er fordelen ved valser er at den selv "indstiller" sig alt efter hvor tyk en gren den bliver fodret med, hvor knive (så vidt jeg ved) skal indstilles  (og så skal de slibes).
Min Bosch spiste alt fra 2-4 cm tykke grene til tynde bambus pinde, og den klarede gerne en hel håndfuld bambus af gangen, ved bare at blive ved med at fylde i "tragten".
Men det er en kompostkværn ikke en flis hugger...  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis