Hvilken flækøkse?

Jeg skal have skovet en stribe kævler, og min flækøkse knækkede forleden dag. Det var en glasfiber model, som jeg ikke var særlig begejstret for. Så jeg skal have en ny - hvad skal man investere i?

Jeg har set disse 2 modeller i Harald Nyborg, er den billige fin eller er den lidt dyrere pengene værd?

Bacho er jo et glimrende mærke i andre ting. Fiskars har jeg god erfaring med i forhold til grensakse, (dræns)pader, skovle osv.. :)


https://www.harald-nyborg.dk/p3119/bahco-slagoekse-810mm

eller

https://www.harald-nyborg.dk/p10221/fiskars-oekse-x25-xl


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal købe dig et par gode kiler og en solid (8 kg) forhammer hvis det er genstridig kævler.  

Hvis du mener sådan en fætter her, glem det, den er ikke meget bevendt.   

Når du siger kævler mener du så almindelig "triller" for i så fald er en flækhammer/skovøkse udmærket. Men er det rigtige kævler med store knaster, grenkløfter (af fx. elm, bøg, eg) etc. skal du altså have det tunge værktøj i brug.   


Annonce

De er ikke så store igen, så det er nok det der hedder triller. Men hvilken flækøkse er så at foretrække?

Skal det være lidt lækkert er en håndsmedet økse ikke af vejen.
Jeg har en Gränsfors flækøkse som supplement til en større hammer. Den er virkelig behagelig at arbejde med, når det er "lige" ukomplicerede stykker uden knaster.  Men prisen er jo nu om stunder noget højere end for en af Onkel Haralds  

Jeg erindre at min gamle far havde en flækøkse med kiler der sprang ud når øksen bed i træet, den var han ret glad for.

Jeg ved ikke om de er i handlen mere, det er i hvert fald mange år siden jeg sidst har set dem i brug.  

Fiskars x25/x27. Funker. Rimelig let og flækker træet nemt. Har haft min i 7 år nu og flækker ca 6 m3 om året, og øksen fejler ingenting.

Husk træet flækker lettest når er nyskovet efter løvfald og gerne i frostvejr


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis