kan denne konstruktion holde til tegltag?

jeg er ved at lave et skur/carport med punkt fundamenter.

her er nogle tegninger:

Materialerne er fra et ældre sommerhus for 60érne som jeg har pillet ned.

Der kommer selvfølgelig også nogle vindbånd på over det hele.

jeg vil lave tagkonstruktionen på samme måde som den var lavet på det sommerhus. Men på dette var der før asbest tagplader.

Til det nye tag tænker jeg at bruge nogle tegl (falstagsten) jeg har liggende. kan konstruktionen holde til det?

Er det nødvendigt med undertag når jeg laver tegltag? vil det komme til at dryppe ned på mit værktøj når det regner?

i så fald hvad er det biligste og nemmeste undertag jeg kan lave?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal du have en bygningskonstruktør, eller lignende til at regne ud.

Men det er nok lidt dyrt...

Men umiddelbart vil jeg ikke vurdere at det kan bære et beton tag..  


Vi prøver igen, i morgen --

Du skal vel ikke stille med statiske beregninger til en carport. Jeg ville se på hvad taget tidligere har været belastet med. Hvis din tagopbygning tidligere har vejet 50 km/m2, og din nye tagopbygning nu vejer 80 kg/m2, ja så ville jeg tage den gamle spærafstand og gange med 50 og derefter dividere med 80. Herved får du en ny og kortere spærafstand. Du skal selvfølgelig bruge dine egne korrekte tal. Kommer du til at mangle spær må du lave lidt flere. Husk spærtræ 100x50.



Søren O
Søren O skrev den 15-10-2017 19:03:42

Du skal vel ikke stille med statiske beregninger til en carport. Jeg ville se på hvad taget tidligere har været belastet med. Hvis din tagopbygning tidligere har vejet 50 km/m2, og din nye tagopbygning nu vejer 80 kg/m2, ja så ville jeg tage den gamle spærafstand og gange med 50 og derefter dividere med 80. Herved får du en ny og kortere spærafstand. Du skal selvfølgelig bruge dine egne korrekte tal. Kommer du til at mangle spær må du lave lidt flere. Husk spærtræ 100x50.


 Lyder nemt - men det glemmes at belastning virker i 2. potens og deformation i 4. potens!

Det du tegner er utilstrækkeligt! Med tegltag og begrænset hældning, vil du når sneen lægger sig, udnytte din konstruktion med 220% (hurtigt overslagsberegning). 50x100 er meget småt for et 4,5m spænd og med en afstand på 1345mm sørger du for, at det er vel belastet.


 Certificeret Statiker

Gregeren skrev den 15-10-2017 18:05:04

Hvad er CC afstand mellem spær? Er det godkendt spærtræ?

 hvad mener du med CC afstand?

ved ikke om det er godkendt spærtræ men det regner jeg da med når det kommer fra taget af et sommerhus.

Ingenioeren skrev den 16-10-2017 08:27:54

 Lyder nemt - men det glemmes at belastning virker i 2. potens og deformation i 4. potens!

Det du tegner er utilstrækkeligt! Med tegltag og begrænset hældning, vil du når sneen lægger sig, udnytte din konstruktion med 220% (hurtigt overslagsberegning). 50x100 er meget småt for et 4,5m spænd og med en afstand på 1345mm sørger du for, at det er vel belastet.

 altså jeg har bare genbrugt tagkonstruktionen præcist som den så ud på sommerhuset. altså samme træ, samme vinkel, samme spænd.

det eneste som er anderledes er at afstanden mellem spærene nu er 1344,6mm og før var den måske kun 1150mm vil jeg skyde på. En anden ting er forskellen i vægt mellem asbest tagplader (før) og teglsten (efter).

mine teglsten vejer 4,6 kg. pr. stk. og der går 9 stk. pr. m2.

tagfladen bliver ca. 43 kvadratmeter og teglstenene kommer til at veje ca. 1780 kg.

så en øget vægt på taget og øget afstand mellem spærene.

vil det være nok hvis jeg afstiver spærene mere, ligesom de gitterspær man kan se på dette billede?

http://www.danspaer.dk/images/Gitterspaer_ori.jpg

i så fald hvilket et af modellerne skal jeg gå efter?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis