2 lampeudtag på 1 kontakt over på 2 kontakter

hej derude. hurtig spørgsmål til alle el folkene derude. ude i mit køkken har jeg 2 lampeudtag som kører på samme afbryder. da jeg skal til at lave spot derude tænke jeg på om jeg kunne dele dem op. så hvert lampeudtag havde hver sin tangent på en dobbelt afbryder. så kan jeg nemlig kører led bånd på den ene tangent og spot på den anden.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du godt, du skal bare bruge 2 mellemledninger i afbryderen(og en fase), en til hver deres udtag. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis der ikke lige er rør til at trække en ekstra ledning så kan en "nødløsning" være at bruge lampeudtag med trådløs tænding (IHC). Så kan du koble en fast fase på nuværende mellemledning (medmindre der allerede er fastfase i udtag) og du kan så selv programmere hvilke IHC kontakter som tænder hvad.

Ulempen er primært at trådløst IHC ikke ligefrem er billigt (regn med over 1500 for to lampeudtag og en dobbeltafbryder) 


Ask

de nuværende lampe udtag er der kun 2 ledninger til hver. og det er bare 2 ledninger der stikker ud af væggen. så tænkte om det ikke bare er at tage ledningerne fra det ene og sætte over i tangent nummer 2. eller er det helt ude i hampen 

som i kan se så er der kun en brun og en blå ledning der stikker ud af væggen 

Det kommer lidt an på hvordan det oprindeligt er trukket. Jeg tror alle os der har svaret har gået ud fra at udtagene er sløjfede. Dvs. at der fra afbryderen går en mellemledning til det ene udtag som så går videre til det andet udtag (og dermed vil du så kun have 1 ledning i afbryderen som dækker begge udtag. 

Hvis du har begge mellemledninger i afbryderen kan du selvfølgelig bare flytte dem over på en dobbeltafbryder


Ask

Det må jeg lige tjekke op på. 

sådan her er min kontakt forbundet.

hvordan skal jeg forbinder kablerne på på den nye dobbelt afbryder. jeg trækker nye kabler til et nyt lampeudtag 


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis