Høj luftfugtighed

Hej,

Jeg har fået anskaffet mig nogle fugtmålere og placeret i alle rum og har opdaget at den relative luftfugtighed er for høj. I soveværelset er den omkring 85% når vi står op og 72% når vi kommer hjem fra arbejdet. Lufter ud hver morgen og hver aften.
I resten af boligen er der omkring 65% som jo også er forhøjt i forhold til årstiden. Kan læse mig til at på denne årstid midt oktober bør den relative luftfugtighed være omkring 50%.

Det skal siges at vi har renoveret en hel del på huset, med nye lofter, nye vægge (300 kg spartel masse er kørt på), dører er muret til med mørtel osv. Så det kan evt være en del af forklaringen, men det er ved at være et par måneder siden vi har fået denne renovering lavet.

Jeg har så anskaffet mig en affugter og kørt med den de sidste 24 timer. Har sat den til at kører så snart fugtigheden er over 60% så den har kørt det meste af tiden. Det er blevet til hele 2 liter. Synes det lyder helt vildt meget. (badeværelses døren er altid lukket)

Jeg tænker at jeg vil lade affugteren kører på max i nogle dage og se om det kan holdes fast nede. For at få en indikatorer på om det kommer via fugtskaber evt fra loftet.

Så høje relative fugtprocenter kan det opstå uden at der er faktiske skader? de 300 kg spartel der er smidt på lofter og vægge vil de ikke være tøret ud efter 3 måneder?

Soveværelset har vi ca 19 grader og i stuen/køkken 21-22 fast.

Med venlig hilsen
Steffan

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan overveje at hæve temperaturen i soveværelset i dagtimerne til eks.22 grader for at udtørre det noget mere. Så kan du regulere ned igen om 14 dage og se om problemet stadig eksisterer. Og fortsæt med affugtning i samme periode.

Det kan godt tage noget tid/arbejde at få bugt med den sidste byggefugt.


Elektronikteknikeren

Jeg ville nok checke de der hygrometer , er det de gode gamle hestehårshygrometer eller nye digitale , et luftfugtighed på  85% indendørs har jeg aldrig hørt om før , hvis man pakker hygrometerne ind i en våd klud , så skal de efter ca 10  -  15 min. Vise  95 % fugtighed 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Testede måleren i en våd klub og viste 98% efter 5 min. Fjernede kluden igen og efter 5 min er måleren tilbage til 65%. Så tror bestemt den virker fint.
Når måleren i soveværeslet viser 85% har vi også sovet dårligt og man mærke tydeligt at luften er fugtig og dynerne er meget fugtige.

Nu har affugteren kørt i 4 timer med lukket dør i soveværelset og er gået fra 72% til 53%.


Mon ikke det bare er byggematerialerne der lige skal have lov at dampe af? 

Du kan jo måle om luftfugtigheden stiger om dagen, når der ikke er nogen hjemme. Så er det ikke jer selv der er kilden.

Hvis man skal udtørre husets værelser kræver det varme , tør varme og ventilation . , gerne op omkring 28-30 gr. C og udluftning , nu har i ikke årstiden med jer , udeluften er på denne årstid meget fugtig , men bliver meget tør (absolut fugtighed) når vinteren kommer .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for jeres input.

Jeg har nu ladet affugterne kører i nogle dage og trukket hele 6 liter ud af huset. Synes jeg virker meget. Huset føles mere behageligt nu og der kommer ikke så meget vand på ruderne.

Jeg har nu opvarmet alle rum i huset til 20-23 grader. 20 soveværelse og 23 ca i resten af huset. Så gennemsnittet er hævet med ca. 2 grader. Derudover har jeg lagt mærke til at kraftig udluftning har en betydelig effekt på luftluftigheden. Altså hvis alle 6 dører og alle vinduer åbnes helt op, i 3 min. (tidligere har jeg kun åbnet vinduere "normalt" op med hank på.)kan luftfugligheden falde hele 8-10% selv på denne årstid.Ved disse 2 tiltag kan jeg få luftfugtigheden ned på omkring 63-65% i køkken og stue. Jeg kan ikke helt lufte så effektivt ud i soveværelse, gang og værelser da jeg ikke kan få samme gennentræk, så der er det lidt højere, omkring 67-69%.

Hvad er jeres luftfugtighed i opholdsrum og soveværelse?, er 65% okay i stue og køkken på denne årstid?

Fugtigheden stige dog fortsat meget i løbet af natten til 82% i soveværelset, selv med udluftning før vi går i seng og dører der står åben.

med venlig hilsen
Steffan

Jeg har 61% i hele huset. Og jeg har ventilationsanlæg med fugtstyring. Jeg lufter aldrig ud. Kun når hunden letter en vind.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Her i huset har vi 22.6 C  og 55% luftfugtighed som nok er lidt for tør , udluftning 1 gang med døre og vinduer åbne i ca 15 min .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

61% luftfugtighed her hos os, vi lufter faktisk aldrig ud, vores hus må være piv utæt dog er soveværelses vinduet åbent om natten mens soveværelsesdøren er lukket.

Du lufter alt for lidt ud. Da I arbejder og ikke kan lade vinduer stå åbne, vil jeg anbefale nogle f l e r e  udluftningskanaler med fugtstyrede ventilatorer.

85 i soveværelset giver skimmel som et ruf. Der skal cirkulation til. Har I overvejet en  varmepumpe?


 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også