Dørhul i bærende væg

Hej Lav-det-selv entusiaster!


Jeg søger et par gode råd ifbm. et forestående byggeprojekt:

Jeg bor på første sal i en 5-etagers andelsforening, fordelt over to opgange, på Nørrebro. Jeg har fået mulighed for at købe nabolejligheden i den anden opgang, og vil derfor gerne udvide på tværs af opgangene, igennem den adskillende og bærende væg, der er 25-30cm tyk...

Da jeg som nævnt bor på første sal, er der altså fire etager over mig der skal tages hensyn til når jeg laver hul. Jeg tænker at lave et hul på omkring 90x205cm imellem de to rum. Hullet vil være placeret ca. 3m fra ydervæg.

Jeg påtænker at få en ingeniør indover, da man vel dårligt kan være for forsigtig i denne sammenhæng...?

Hvordan laver jeg hullet? Er der brug for soldater/midlertidig understøtning? Hvilken type bjælke egner sig bedst til formålet? Bør man lægge bjælken op på stålplade og mørtelpude? Hvor lang bør bjælken være, ud over de 90cm hullet er?

Hvis nogen har lignende erfaringer eller kan komme med gode råd, modtages de med kyshånd.


På forhånd tak for hjælpen!

Anders

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Alle dine svar vil stå i ingeniørprojektet....


 Certificeret Statiker

Velkommen til   
Der kan også være en detalje med, at du rent faktisk bliver nød til at at isætte en branddør i hullet (med automatisk lukke), så en eventuel brand ikke kan sprede sig til flere opgange...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej.

Ingeniøren vil beskrive alle dine spørgsmål i ingeniørprojektet, herudover skal du også anvende ingeniørprojektet som redegørelse for statiske beregninger når du ansøger og byggetilladelse hos kommunen. 

Hilsen Martin 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Du bør nok starte med at spørge kommunen om du overhovedet må lægge to boliger sammen, det kan de have regler for, ifht. boligenhedernes størrelse.

Du skal samtidigig også høre din forenings bestyrelse om det er noget du må, da de bærende elementer er foreningens ejendom og ansvar.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis