Input vedr skære i indvendig murstensvæg

Hej alle,

Jeg har en murstensvæg, der går halvt ind stuen, som jeg gerne vil ændre lidt på. Væggen har en bredde på 1 sten (108 mm).

Jeg vil gerne have den i ”halv højde”, hvorpå jeg vil montere en træplade. Dette for at give mere lys i rummet, samt bruge træpladen til at sætte diverse hygge-nips på.

Det er ikke så svært at fjerne det meste, men hvordan skærer jeg bedst murstenene ind mod pejsen?

De ligger jo forbandt, og det skulle gerne blive et pænt snit. Jeg vil male murstenene hvide, når det hele er skåret/tilpasset.

Input til eventuel ”bærende væg” modtages også meget gerne. Jeg hæfter mig især ved, at der står ”drager” et enkelt sted på tegningen. Her ligner det, at den ligger af på muren…

Hvad foreslår i?

Med venlig hilsen
Mikkel



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke på, den væg er bærende. Dragerne er for at fastholde væggen til spæret. Man kan ikke have en "halv væg" stående uden noget at støtte til.

Ned med den. Mht forbandtet i skorstenen, så sav fugerne ud i de sten der går ind i skorstenen og pil stenene ud. Mur halve sten ind i skorstenen. Det giver et meget pænere slutresultatet, end blot at hakke stenen over med en klinge.

Men du må nok være forberedt på, at save i dragerne. Det ser ud som den støtter skorstenen


 

Mange tak for input!

Det giver god mening, at drageren er monteret for at afstive væg/skorsten. Ud fra tegningerne ligner det umiddelbart, at der kun er monteret en drager. Mon ikke den er monteret over loftet, så det slet ikke bliver nødvendigt at skære den af?

Det må jeg finde ud af ved næste fremvisning.

Det giver god mening at skære stenene fri, og skifte dem ud med halve. Sjovt som jeg slet ikke tænkte i den bane det er selvfølgelig den pæneste løsning.

Hvordan ville du fikse loftet efter væggen er fjernet? Det skal også males... jeg vil helst ikke montere et nyt loft.

Kan man nøjes med at skære et loftsbræt, med den rigtige bredde, der så skæres til i den korrekte længde. Den monteres så i hullet der skabes efter murstenene er fjernet. Så skal der bare bruges lidt træ-spartelmasse, slibes og så males.

Mvh Mikkel

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hullet kan enten repareres, ved at tage de lister ned, der støder op til, og skifte dem ud med gemmengående. De er lidt svære at finde, da det ligner 60-er målene.

Eller du bygger en kasse 3-5cm høj og monterer i hullet. Sæt låg på af MDF og mal den antracitgrå eller sort. I låget monterer du små lavenergi spots der er dæmpbare - eller en stjernehimmel af ultra små dioder. Du kan også blot lave to lampeudtag og hænge et par pendler op.


 

Fed idé! Tak

Hvordan banker man nemmest væggen ned?

Der er trægulv, så jeg vil helst ikke banke for store stykker ned. Jeg tænker på håndkraft med hammer og mejsel. Eller er en spidsmejsel på borehammer bedre?

Hvad med murstenene inde ved skorstenen? Håndkraft?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du dækker gulvet af og begynder fra oven. Når første skifte er væk, kan du med en hammer og en fladmejsel løsne stenene en for en uden, at det behøver at gå ud over gulvet. Hvis du vil skåne gulvet, skal du ikke bruge borehammer. Det er til at klare med håndkraft. Det gælder også inde ved skorstenen, hvor du alligevel skal bruge nogle sten til reparere muren.


fase

Den drager kan sagtens være bærende og lasterne føres videre ned. Jeg ville hoppe på loftet, fjerne isolering og konstatere om drageren er bærende for spær eller ej. Det koster ikke noget og det ville dæleme være dumt  ikke at undersøge det først.

Drageren slutter for enden af skillevæggen og det ser ikke ud, som om der er understøtning med en stolpe på dragerne ende. Altså bærer den ikke andet end sig selv. At den ligger af på muren, som en rem, ersom sikring for, at væggen ikke vælter. Nogle gange ser man en løsning, hvor man bygger en halv meter vinkel på væggen som støtte.


 

uldal skrev den 14-10-2017 10:27:20

Drageren slutter for enden af skillevæggen og det ser ikke ud, som om der er understøtning med en stolpe på dragerne ende. Altså bærer den ikke andet end sig selv. 

 Underlig logik! Selvfølgelig kan drageren have en bærende funktion og selvfølgelig kan halvstensvægge virke som understøtninger. Det er uhyggeligt som man i dette forum usageligt kan råde folk til ukritisk at fjerne vægge, baseret på sin egen tvivlsomme indsigt - jeg vil håbe at folk der bruger de her tråde, alene anvender de svar der kommer som vejledende.

Er drageren bærende? Sandsynligvis - jeg synes du skal følge Børgealle's råd!

Er væggen afstivende? I betragtning af væggens tykkelse og det begrænset antal vægge der løber på tværs -sandsynligvis!

Du kan også bare følge uldal's råd og gå i krig med den store nedrivningshammer - så finder du ud af med tiden om væggen havde en global funktion! Det er selvfølgelig meget billigere at rådføre sig med en bygningskyndig, så er der også forsikring der dækker hvis noget går galt.


 Certificeret Statiker

Mange tak for input.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at se, om der er noget, som ligger af på drager og murstensvæg ingen jeg fjerner noget som helst.

Det er et hus, som jeg har kig på, og jeg har en fremvisning mere på mandag. Her vil jeg op på loftet og undersøge tingene nærmere. Lige nu laver jeg de indledende knæbøjninger.

Lige som uldal tror jeg heller ikke, at det udgør et problem for konstruktionen, hvis væggen fjernes. Drageren og væggen har jeg ikke tænkt mig at pille ved, hvis der er noget, som ligger af på drageren. 

Hvis drageren er monteret for at stive væggen af, så havde jeg egentlig forestillet mig, at den var monteret længere ude på væggen, så der ikke kom et for stort moment ved påvirkning. Det ligner jo, at den er monteret på væggen ret tæt ved skortstenen. Måske den har dobbeltfuntion. Afstivning af væg såvel som skorsten.

Slutteligt vil jeg nævne, at jeg et uddannet diplomingeniør i bygningsteknik (i daglig tale bygningsingeniør), men har siden jeg blev færdig med studiet (2010) haft titlen anlægsingeniør, så min statik er noget rusten.

Jeg giver en melding, når jeg har fået syn for sagen på mandag.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også