Forsatsvæg

Jeg skal have opsat en forsatsvæg i et vaskerum. Gulvet er under terræn, hvorfor der er en synlig sokkelkant indvendig.

Jeg har nogle Ytong multipor 60mm plader som jeg vil sætte på soklen som isolering. På resten af væggen skal der isoleres med rockwool, dampspærre og fibergips. Planen er at fibergipsen skal gå ned over soklen med, så det bliver en plan væg.


1. Hvordan sætter jeg fibergipsen fast på soklen, hvor multiporpladerne sidder? Er der nødvendigt at skrue dem fast. Sokkelhøjden er ca 30-35 cm høj.


2. Er det nødvendigt at spartle multiporpladerne, når gipspladerne går ned over?


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville bruge fliseklæb nederst mellem multipor og fibergips.

Husk at lade dampspærre gå en smule ned mellem gips og multipor så den bliver klemt fast og tæt til soklen.


Elektronikteknikeren

Hvad med behandlingen af multiporpladerne, er det nødvendig med armeingsnet og mørtel, nu når der kommer en gipsplade foran?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nix. De skal bare klæbes sammen. 


Elektronikteknikeren

Enig med at de bør klæbes fast. Jeg mener dog ikke at det skal være med fliseklæb, da den ikke er diffusionsåben, hvilket ødelægger ideen med multipor. Jeg vil anbefale  den klæber der hører med til multipor.

Enig

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg kender ingen fliseklæb som ikke er diffusionsåben. Tilgengæld kommer der en fibergips ned over som er det mest lukkede element i konstruktionen.

Jeg anbefaler fliseklæb fordi det klæber på begge materialer. Jeg ved ikke hvor godt multipor mørtel klæber på fibergips.


Elektronikteknikeren

Nogle forslag til hvordan vindspap sættes på indefra?

Hvorfor skal du bruge vindpap? Hvor ville du sætte det?


Elektronikteknikeren

Det ville jeg sætte imellem træskelettet og ydermuren, hvor der skal være et hulrum?

Du kan lige så godt bruge en kile/afstandsklods til at holde afstand mod væggen. Vindpap er til at tætne mod træk i isoleringen ved lette facader. Du har en muret facade? Man bruger normalt murpap mod sokkel, for at fugt ikke skal kravle op i bundremmen.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også