Vinkelregning af cirkel.

Er der nogen af jer der har et godt sted hvor man online kan lave beregninger af cirkler?
Jeg går med en plan om at bygge en sokkel til et bord ud af forskellige "søjler" der skal sættes sammen af segmenter/stave, lidt ala tønder, dog uden at de buer ind i top og bund.

Man tager selvfølgelig udgangspunkt i 360 grader og deler dem så op i antal segmenter. Feks 12 segmenter giver 30 grader, der så skal deles i 4 hvilket giver et 7,5 graders snit i hver stav.

Men findes der en "regnemaskine" der kan give mig de rigtige snit grader, hvis jeg ønsker feks 20 stave eller andre "sjove" antal?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er ikke helt sikkert på, jeg forstår, hvad du efterspørger.

Hvis du vil have 20 stave, så er det 360/20 = 18 grader, men det er vel ikke du spørger om?

Eller er det vinklen på 81 grader du vil beregne?

Nej, du skal dele med 2.

Det følger af, at summen af vinklerne i det "trekantede" stykke af lagkagen, du skærer ud, skal være 180 grader (sum af vinkler i en trekant er altid 180)

Hvis du har et 18 grader stykke, så skal de andre to vinkler (som er lige store) være (180-18)/2 = 81. Det er den vinkel, jeg har vist på tegningen ovenfor. Din sav skal så stilles på 90-81=9 grader.

Med mindre, du kun vil lave ét snit i hver stav?

Ha ha, ja det er nok mig der ikke kan forklare det rigtigt   
Når jeg skriver dele med 4, så skyldes det at med 12 stave, hvor hver side er skåret i 7,5 grader.

Har prøvet at tegne hvad jeg mener, dog skal du se bort fra vinklerne, der bare er lavet som vinden blæser, men selvfølgelig ikke passer med virkeligheden.
Men når de 12 stave bliver skåret i 7,5 grader på hver side og disse vinkler bliver sat sammen så skulle cirklen gerne være hel   (selvom den ikke er rund, men 12 kantet) 
Det jeg så ikke kan gennemskue er om jeg altid skal dele med 4 når antallet af stave enten stiger eller falder i forhold til de 12?
Håber det giver mening?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

På din tegning har du 2 stave pr 30 grader. Dvs. 24 stave i alt og ikke 12.

Du skal dele med 2 og ikke 4 (og det passer for alle antal af stave)

Annonce

Optegnet målfast:

Det er det der forvirrer mig...og det var selvfølgelig en fejl med 2 stave på til de 30 grader  
For hvis jeg sætter saven til at lave et snit på  7,5 grader (mærket med rød pil)  er det så ikke det rigtige hvis jeg vil lave 12 stave?

Hvis jeg sætter saven til 15  grader (altså deler med 2) bliver det så ikke en forkert cirkel, når jeg sætter de enkelte stave sammen?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Har jeg forstået dig rigtigt, hvis det, du vil lave, er en "cylinder" og derfor vil finde vinklen, stavene skal saves i, er på den lange side?


fase
S. Fabrin skrev den 10-10-2017 13:51:32

Har jeg forstået dig rigtigt, hvis det, du vil lave, er en "cylinder" og derfor vil finde vinklen, stavene skal saves i, er på den lange side?

 Ja, lige nøjagtigt. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nej, du skal skære 15 grader af i hver side, hvis du vil bruge 12 stykker. Tegnet målfast:

En anden måde at se det: Hvis du skærer 45 grader af, så får du en firkant med 4 stave.

Hvis vi regner: 360/4 stave = 90 grader pr. stav. Vinklen der skal saves: 90/2 = 45 grader.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis