Levetid på genopladelige batterier

Jeg kan undre mig over hvor længe forskellige genopladelige batterier holder.
Jeg bruger størrelse AA i mit spejlreflex kamera, og har en 8-10 stykker. De fleste af mærket Varta på 2600mAh.
Jeg har en plastikholder hvor de opbevares i. Jeg oplader dem og sætter dem i holderen. Men når jeg så skal bruge dem, så er der som regel kun 2 ud af 4 "streger" på mit kamera,  hvilket indikere at de kun er halvt opladet, men laderen siger at de er fuldt opladede...
Jeg tænkte at det måske var laderen, så jeg købte en ny, men resultatet er det samme.
Så tænkte jeg at det var batterierne der var trætte og købte 4stk nye Duracell 2500mAh. De holder lidt længere når de bare ligger, men taber alligevel "pusten" af bare at ligge i æsken.

Er batterier virkeligt så dårlige at de ikke kan opbevares gennem længere tid (flere uger), uden at tabe "pusten" selv om de ikke bliver brugt, ensige sidder i kameraet, men ligger i en boks?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ofte er de genopladelige batterier kun på 1,2 volt, kontra de almindelige som ligger på 1,5 volt.

Det kunne jo være derfor ?


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 05-10-2017 19:28:49

Ofte er de genopladelige batterier kun på 1,2 volt, kontra de almindelige som ligger på 1,5 volt.

Det kunne jo være derfor ?

 Måske, men jeg var mere forbavset over at de taber pusten af at ligge urørte, efter de er opladede.
Hvis jeg oplader dem og sætter dem i kameraet, kan jeg godt få 4 streger, men når jeg så tager dem ud og opbevarer dem, så fiser kraften ud af dem med tiden...  
Hvor forsvinder "strømmen" hen ?  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis det er et Sony kamera er fejlen ikke ukendt. Reset det til factory default, og det virker normalt i en periode.

Bent Andersen skrev den 05-10-2017 20:47:05

Stikordet er selvafladning eller "self discharge". NiCd celler er slemme til det (men de fås sjældent nu om dage), NiMH er meget værre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Self-discharge


OK,  så konklusionen for mig vil så være at opbevare mine batterier i køleskab, og så leve med at de lige skal en tur i laderen inden de skal bruges............  

Så kan man jo begynde at regne på, om det overhovedet kan svare sig at bruge genopladelige batterier, i forhold til bekvemmelighed og holdbarhed/opbevaring   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan købe nogle som er mærket "low self discharge" eller lignende. Det fås i handlen.


Elektronikteknikeren

Tak for linket, Gregeren... dem vil jeg da prøve at købe.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er jo stadig kun 1,2 volt, mod de 1,5 de almindelige køre på.

Når et batteri lige er ladet er spændingen altid lidt højere, pga. ladningen, den falder så efter kort tid, når laderes pilles fra.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis