Gammelt fyrtøj

Hej

Jeg har for nyligt købt et fyrtøj (Som ses på billedet herover), som er en del af et lille "krus".

Jeg vil i den forbindelse høre om der er nogen herinde som ved hvordan man får en væge herind?

Den store skrue man kan se i bunden dækker et rum fyldt med vat, som jeg tænker er til olie. Hvor den lille skrue er monteret til en fjeder, der er dog ikke andet i det hul..

Jeg har en lille stump væge på et par cm til at prøve med


MVH
Christian Jessen 


C.M.J.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Allerførst: du må IKKE fylde olie på, så ødelægger du lighteren/fyrtøjet. Den skal have lighterbenzin. Ikke så nemt at finde i vore dage, men en gammeldags tobaksforretning har det helt sikkert.

Den store skrue er som du selv siger til påfyldning af benzin. Der skal kun fyldes så meget på at vattet er gennemfugtigt, ikke mere.

Den lille skrue er til at skifte sten. Igen skal du til tobaksforretningen.

Vægen skifter du ved at skrue "dysen" under klappen ud og stikke en ny væge i (fra neden) og skrue den fast igen.


Så var det altså en skrøne at man kaldte de gamle fyrtøj for Ronson diesel brændere  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-10-2017 23:54:18

Så var det altså en skrøne at man kaldte de gamle fyrtøj for Ronson diesel brændere  

Ja, den har jeg aldrig hørt. Men cigaretterne smagte godt nok temmelig slemt når man tændte med en benzinlighter. Overgangen til gas var et kæmpe fremskridt. Derfor har jeg aldrig forstået hvorfor Zippo-lighterne blev så moderne.

Tændstikker blev i min ungdom kaldt "Ronson-trælast"   

Nok en bemærkning: vægen behøver ikke at stikke ret meget op, hvis den er plan med "dysen" er det også fint. Du skal ikke forvente den store flamme, hvis den er omkring 1 cm og brænder fint gult uden røg (ligesom en engangslighter) er lighteren justeret rigtigt.

Annonce

Okay, mange tak! Glæder mig til at få gang i den   


Mvh

Christian 


C.M.J.
chjes94 skrev den 02-10-2017 07:24:37

Okay, mange tak! Glæder mig til at få gang i den   


Mvh

Christian 

 Ude på det store internet hedder den type lighter du har "petrol lighter" hvis du vil søge efter reservedele der. Typen er vist blevet inn ved en hvis speciel type mennesker.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja det kunne da godt ligne den type. Så skal jeg nok kunne finde delene da!

Og hvilken type mennesker er den blevet Inn ved da?   


Mvh

Christian 


C.M.J.
Bent Andersen skrev den 02-10-2017 00:07:54

Ja, den har jeg aldrig hørt. Men cigaretterne smagte godt nok temmelig slemt når man tændte med en benzinlighter. Overgangen til gas var et kæmpe fremskridt. Derfor har jeg aldrig forstået hvorfor Zippo-lighterne blev så moderne.

Tændstikker blev i min ungdom kaldt "Ronson-trælast"   

 Årsagen til Zippos berømmelse ligger i flere ting.
1. De blev udleveret i den amerikanske hær, så alle soldater havde en, og dermed blev de udbredte til hele verden.
2. Så kan de tændes i alt slags vejrlig, om det er frost, hedebølge eller stormvejr på atlanten (prøv at tænde en Ronson gas lighter her).
3. De kan "brænde" på alt der er "let antenneligt" (benzin, diesel, lampeolie, sprit osv.) som soldaterne kunne få fat i.
4. Zippo har livstids garanti på deres produkter (eller det havde de i hvert fald en gang).
5. Mode..........  

Men det er jo ligesom alle de 4 hjuls trækkere der kører rundt i lille flade Danmark, eller moutainbikes udstyret med vilde terræn gående knopdæk, for at køre ned til Netto inde midt i København  
       


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej igen

Kender i til andre metoder for at få vægen i? Har prøvet at skrue på "dysen", men synes ikke den bliver mere løs af det - den drejer bare rundt.


MVH
Christian


C.M.J.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis