Krav til vindafstivning gældende i 1980

Hejsa,


Jeg har fået lavet en tilstandsrapport hvor en anmærkning er:

K3 Vindafstivning er ikke udført efter gældende forskrifter. Den er udført med lægter på
underside af spær, og er ikke gennemgående fra kip til tagfod.

Jeg er ikke helt enig i denne. Hvor kan jeg finde oplysninger hvilke regler der var gældende i 1980?


Takker


/Henrik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke og har aldrig været regler for hvordan du udfører din vindafstivning. Der er krav til at din konstruktion skal være afstivet over for vindlast, men hvordan du løser det ligger dig frit for. At der så er nogle traditionelle metoder, betyder ikke at der ikke kan afviges fra dette.

Der kan der imod have været krav til kvaliteten af de materialer der indgår i det statiske system.

Du skal nok have fat i en gammel DS 413 norm, men der er som nævnt ingen specifikke krav. Det kan være at din bygningssagkyndige har skønnet at vindafstivningen er utilstrækkelig i sin nuværende form. Nu kendes din eksakte konstruktion jo ikke, men der vil være behov for noget skivevirkning som man typisk ikke vil kunne opnå ved bare at montere krydslægter.

Du kommer nok nærmest ved at bede din bygningssagkyndige om at redegøre for hvad der er for forskrifter der henvises til.


 Certificeret Statiker

Er det et parcelhus? I 1980 havde vi småhusreglementet og DS 413.
I dag har vi EN 1995-1. EN 1995-1 giver beregningsregler, og kun gangske få udførelseskrav. 

Nok mest til at gå på er SBi anvisninger.
Har et kig i SBI-ANVISNING 254 - SMÅHUSE – STYRKE OG STABILITET

du finder alt det der henvises til gratis tilgængeligt på biblioteket. 


Tak for svarene, jeg har taget fat i bygningssagkyndige, så må jeg se hvad han svarer.


/Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis