Badeværelse på 1. sal i Villa

Hej,

Jeg er i gang med planlægning til renovering af badeværelse på 1.sal i vores villa. Der i dag, vinyl på hele gulvet  samt på vægge i bruseniechen, hvilket ønskes udskiftet med fliser.

På grund af et ønske om en lav byggehøjde på det nye betondæk, der skal bære fliserne, har jeg kigget på en løsning der hedder MAX4 FS10 fra firmaet Eftex.dk, men da løsningen er ikke  godkendt til vådrum, tænker derfor kun at kunne bruge denne løsning i Fugtigtområdet.(Iflg. SBI 200, skelner man i mellem: Vådområde og Fugtigtområde, såvidt jeg kan læse mig frem til)

Som jeg læser/tolker det, kunne en mulig løsning derfor være, at  man i brusenichen (Vådrummet)  placerer et hel-støbt bruse bund (i sten) med afløb til kloak i hjørnet, og på den resterende del af bdeværelset (Fugtigtområde) støber gulvet med en Max4 FS 10 løsning, inkl. vandbåret gulvvarme. 

Vægge og undergulv opbygges efter gældende standard med sikring, samt gummifuger i mellem brusekar og flisegulv.


Er det lovligt at bruge MAX4 FS 10 på en sådan måde?


Samtidig har jeg et spørgsmål omkring vådrumsmembraner, der iflg. SBI skal gå 10 cm op ad væggene. Spørgsmlet er derfor, hvad gør man så i dørhullet, når jeg hverken ønsker at skulle træde 10 cm op eller ned i bad ?

Håber der findes en klog forklaring, da jeg ikke ønsker at bruge hverken svalehaleplader eller Novapan plader, da byggehøjden øges med min. 25 mm. mere. 


MVH 

Lars Ped



Lars
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er det helt nøjagtigt problemet det går ud på?

Man behøver jo ikke at støbe. Man kan sagtens lægge fliser på gulvgips med vådrumsmembran.

Så behøver byggehøjden ikke at være så voldsom. Hvad er det nuværende undergulv lavet af, siden du ikke kan lægge fliser på dette?


Elektronikteknikeren

Hej.

Hele gulvet i et badeværelse betegnes som vådrumszone, fugtig zone kan være vægge der ikke er placeret ved badekar, vask med brushoved, bruseniche. 

SBI 252, Vådrum er gældende. 

Og som Gregeren beskriver.

Hilsen Martin



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Membranen behøver ikke at gå 10 cm op i dørhullet. I øvrigt en lidt tosset regel. Sokkel fliserne er sjældent mere end 6 —7 cm. Vandhøjden vil sjældent blive højete et par centimeter inden det er løbet ud af døren. 


km

Jeg går og overvejer et projekt der minder meget om det der er beskrevet her og er også meget obs på højden af gulvet og har derfor overvejen spånplader med spor til vandbåren gulvvarme men jeg rådførte mig med en murer og han sagde at jeg skulle glemme alt om det og at svalehaleplader med beton på var det eneste rigtige. Er der nogen at de kloge mennesker her inde der har nogle kommentarer til det?

Annonce

Selvfølgelig kan du bruge gulvspån som undergulv, herpå skrue gulvgips og dernæst membran og fliser. Det bliver super stærkt hvis de bærende bjælker er til det.


Elektronikteknikeren

Overvej i øvrigt også wediplade med fræste spor til gulvvarme. 


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis