Defekt klimastyring, hvad så nu?

Hej forum


Endnu en gang har jeg brug lidt rådgivning af de kloge mennesker herinde. 

Lang historie, men i får den korte udgave. Vi flyttede ind for 5 år siden og har altid syntes at varmen ikke fungerede ordentlig.

Der kan være rigtig koldt i hele huset, og alle radiatorer er iskolde, og samtidig siger fyret er alt er ok og under kontrol.

Andre gange er der varmt og behageligt som der skal være. Vi har gennem årene snakket med flere vvs´ere og prøvet alt muligt for at få det til at køre stabilt, men uden held.


I dag havde jeg så besøg af en vvs´er der skulle endeligt finde fejlen og det gjorde han skam også. Defekt klimastyring. Når han pillede klimastyringen fra fungerede fyret korrekt.

Mere præcist skete der det at fyret ikke tændte pumpen når en radiator kaldte på varme, men det fungerede fint når han fjernede klimastyringen og lod pumpen selv styre det hele.

Men hvad gør man så nu? Fyret kan selvfølgelig godt køre uden klimastyring, men jeg kommer til at undvære mit udendørstermometer der hjalp fyret med vejrkompensation, varmekurver, natsænkning osv osv.


Kan jeg nu forvente et højere varmeforbug og et indeklima man hele tiden skal gå og fin-tune? 

Skal jeg finde en ny klimastyring, digitale thermostater eller skal jeg leve med det som det er nu?


Hvad ville i gøre i denne situation? En "ny" klimastyring kan findes i tyskland med 1 års garanti for ca 1500,- DKK

Der er tale om et valliant kondenserende gasfyr fra 2007. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Køb en ny klimastyring og få tingene til at virke igen.


fase

Fat i en ny styring, eller over vej hvorvidt du skal have opdateret hele anlægget med nyt fyr, termostater m.m. så det kan styres digtalt, bl.a. fra smartphones etc.


 

Et nyt fyr er nok lige i overkanten :-) Fyret er 10 år gammelt, og som smeden sagde viste det ingen tegn på slid endnu. 

Jeg kan godt at se at jeg med mit indlæg næsten svarede på mit eget spørgsmål, nemlig om jeg ikke bare burde købe en ny styring i Tyskland. Men jeg tror, det jeg ledte efter var lidt feed-back på om sådan et klimastyring overhoved var det værd. Kan man med de nye smarte termostater opnå det samme resultat?

Jeg tøver også lidt med at købe en "ny" klimastyring da 1500 kr for et stykke brugt elektronik jo også er en sjat penge, og når man høre hvor ofte de åbenbart går i stykker vakler jeg lidt.

Det kan jo også være fyret kører fint uden klimastyring, her er jeg bare bekymret for om vi nu vil bruge mere gas.

Hvis du i forvejen har termostatventiler på dine radiatorer, kan du styre din varme med dem. Evt. kan du sætte din fremløbstemperatur så lav, at radiatoren er kold ved afgangen. Når så radiatoren ikke kan følge med, med at varme rummet op, sætter du fremløbstemperaturen lidt op indtil temperaturen i rummet er som ønsket igen. radiatortermostaterne kan du stille på ca. 3.

Du skal så være klar over, at  du kommer til at undvære den automatiske styring, som måske kunne tjene sig hjem ved sparede udgifter til gas.


fase

Jeg er bare lidt i tvivl om en ny styring er bedre end fx digitale termostater? 

Ej det bliver nok en ny styring, så får jeg også glæde af varmekurve, natsænkning osv osv. Og som du siger, så kan den nok tjene sig selv hjem i sparede udgifter til gas. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis