Radiator med blæser.

Jeg går med en lille ide om at jeg gerne vil sætte en blæser under mine radiatorer inden vinteren kommer.

Jeg sejler en del så jeg tænkte på at det jo kunne være dejligt at når man kom hjem kunne man sætte varme på radiatorerne med en blæser under så man kunne få ordentlig varme på i en fart.

Jeg forestiller mig at sætte en tromleblæser (som i en Luft/luft varmepumpe indedel) under mine radiatorer -som er Rio PK 3 - Men som skrevet er det på idestadiet endnu.

Jeg ved godt at der findes systemer med blæsere fra PC-er som virker på samme måde. Men kunne godt tænke mig at sætte en anden form for ventilator på.

- Der vil sikkert komme træk med blæseren, men jeg kunne jo gå ud og købe ind indtil der var varmet igennem...


Er ideen helt forkert + Eller har jeg overset/glemt noget ?



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har tænkt samme tanke flere gange, men aldrig begivet mig ud i det af flere årsager.

I din situation skulle du måske overveje at få opgraderet dit anlæg til at kunne styres digitalt, så du via smartphones kan få tændt for varmen over internettet, så du dagen før du kommer hjem, kan sætte dine radiatorer og fyret igang med at varme hytten op til dine 19-22°C fra hvilken temperatur du nu kører med når du ikke er hjemme. Så kan anlægget få gennemvarmet din bygning i tide, og du kan holde øje med tilstanden når du er væk hjemmefra.


 

Nu bor jeg i en lejebolig hvor den slags moderne ting ikke forefindes... Men ellers en rimelig god ide...

Håber at jeg kan finde ud af om jeg kan bruge blæseren fra en skrottet indedel på en L/L varmepumpe og se om det kan virke.....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Du får ikke mere varme ud af radiatorene , bare fordi du sætter en ventilator til at bevæge luften omkring dem , det vil virke afkølende på radiatorene med en hurtigere varmeafgivning som ventilatoren fremkalder , og hvis du ikke kan skrue op for temperaturen på fremløbet så er du lige vidt .

Du kan jo supplere med en 2200 W varmeblæser , efter en time så er der varmt , el pris ca en flad femmer....


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvis jeg kan få en bedre afkøling af radiatorerne, får jeg  vel også en mere varme ud af radiatorerne.. Ideen er jo at blæserne skal fordel varmen hurtigere en den naturlige konvektion vil klare. Varmeblæseren mener jeg ikke er en ide. Radiatorerne skal jo alligevel bruges....

Det handler mere om komfort, end økonomi... -Og om iideen kan udformes



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Du kan få skiftet termostaterne på dine radiatorer til en trådløst styret type, som kan gøre det jeg skriver tidligere.

Så gør det ikke noget det er blokkens centralvarme, du får stadigvæk fjern-reguleret dine radiatorer når du vil.


 

Annonce

Tak for indlæggene. 

Jeg har nu fået en indedel fra en L/L varmepumpe, og vil bruge lidt af weekenden til at se om den kan skilles ad, så blæseren stadigvæk kan køre..


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Hvordan afregnes dit varmeforbrug? Hvis der sidder en varmemåler på din radiator er jeg ret sikker på at det vil forstyrre varmemålingen hvis du "tvangsafkøler" din radiator. Dette kan medføre at du kan blive beskyldt for at "stjæle" varme. 


Søren O

Jep Søren , det ville kunne udlægges som snyd med varmemåleren , i grove tilfælde er det udsætning af boligen .

Shortcut..

Det har jo været prøver før , og det der sker er at der kommer en hurtigt kortvarigt  varm luftstrøm som meget hurtigt bliver til en noget køligere luftstrøm , på grund af radiatorens afkøling .En radiator har en effekt  Kwh og det ændres ikke ved brug af en ventilator.

Det er ligesom at pisse i bukserene for at få varmen , det bliver meget hurtigt koldt igen .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Søren O skrev den 30-09-2017 10:12:04

Hvordan afregnes dit varmeforbrug? Hvis der sidder en varmemåler på din radiator er jeg ret sikker på at det vil forstyrre varmemålingen hvis du "tvangsafkøler" din radiator. Dette kan medføre at du kan blive beskyldt for at "stjæle" varme. 

 Varmeforbrug afregnes med en blanding af varmemålere og fordelingstal. Det 1. år jeg boede i ejendommen havde jeg faktisk en del problemer, da ejendomsadministrator ikke ville tro på mit ekstremt lave varmeforbrug. Da jeg så langt om længe kom igennem med at jeg faktisk kun havde været i lejligheden i en måned (endda om sommeren) -og at jeg havde givet viceværten en nøgle, hvis der skulle laves noget i ejendommen (lejligheden) -jeg havde så også kun brugt 4 kubikmeter vand, hvilket hjalp en del overfor 




Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

I dit tilfælde ville jeg undgå alt med blæsere, og så satse på en fjernbetjent løsning, hvor du kan skrue op eller ned for varmen som det passer dig - så du kan komme hjem til en lun lejlighed.


Søren O
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis