Skal, skal ik skifte til vinterdæk?

Jeg står med min Aygo og ved ikke om jeg skal skifte til vinterdæk. Kan det virkelig betale sig? 

Fandt nogle vinterdæk med fælge. Det er da dyrt nok, og det kan vel ikke gå, kun at skifte dækkende? 

Hvad mener I?




BenjaminSpeedtsberg
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Om det kan betale sig ? ved jeg ikke.-.

Men jeg bruger selv vinterdæk, da jeg sætter min og familiens sikkerhed højt.

Og vinterdæk giver jo unægtelig bedre greb, end ditto sommersutter, når det er glat.



Vi prøver igen, i morgen --

De vintre hvor der ikke er sne af betydning men måske kun lidt is på kørebanen er sommerdæk bedst fik jeg engang at vide (ved ikke om det passer eller om det er en joke). Selv skifter jeg altid til vinterdæk vel og mærke kvalitetsdæk.  

Køb så du har et sæt stål-fælge f.eks. sammen med vinter sutterne. Det er en engangs investering, så længe du beholder den bil-model selvf.

Jeg har selv lige skulle købe 2 nye vinterdæk til forhjulene til min slæde, der ellers har kørt 3 sæsonner. Så det er en rentabel investering, der forbedre din sikkerhed, om end den er dyr lige når den skal foretages.

Og ja, skift bare til vinter sutterne allerede, det er bedre at få det gjort nu, mens frosten endnu ikke er sat ind, så er det til at få fat i nye vinter dæk til fornuftige priser, mens det er stort set umuligt hvis du venter til Oktober, og endnu værre i November.


 

Hvis du regner rigtigt efter, så koster vinterdækkene ikke noget. Så længe du kører på vinterdækkene bliver sommerdækkene jo ikke slidt, så det er et nul-regnskab. Måske endda med et plus, da vinterdækkene ofte er billigere end sommerdækkene.

Fælgene kommer du selvfølgelig til at investere i, men stålfælge koster ikke mange basseører..


Annonce

Tak for svarene!

Kan næsten høre at det er nødvendigt. Men som du også skriver Bent, så slider man jo selvfølgelig ikke på sommerdækkene imens.(Havde jeg ikke lige tænkt) 

Hvad er forskellen på stålfælge og alufælge? Har altid kun haft alufælge.  


BenjaminSpeedtsberg

Hvis du nu er ude i alu fælge, som er ekstremt meget dyrere, til vinterbrug. Så pas rigtigt meget på. Der findes en masse billige letmetalfælge, som ædes op af salt. Men om du kører med den ene eller anden type kan sikkerhedsmæssigt være ligegyldigt.



 

Okay. 

Men hvis jeg alligevel skal ud og ligge knaster for vinterdæk med fælge, så tænker jeg at købe noget ordentligt fra start. 

Så hvad tænker du er bedst, Stålfælge eller alufælge? Er lidt på bar bund her.


BenjaminSpeedtsberg

Jeg ville gå efter stålfælge. Og så køb kvalitetsdæk der får gode anmeldelser. Dårlige vinterdæk kan være lige så farlige som sommerdæk.

Jeg ville købe Goodyear, Michelin, continental eller Nokian. 

Gerne seneste udgave af deres vinterhjul, så er du også sikret ikke at får gammel gummi.



Elektronikteknikeren
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis