Hjælp til aftapning og påfyldning af vand

Hej

Da fyringsæsonen nærmer sig besluttede jeg at teste varme systemet i vores nykøbte hus. Alt gik næsten smertefri undtaget en utæt ventil til gulvvarmen i badeværelset. Jeg havde faktisk tænkt på at skifte den ud til en termoventil.


Selve ventilen kan jeg godt skifte, men jeg blev lidt i tvivl om aftapning og påfyldning af gasfyret. Sådan ser systemet ud:


Så vidt jeg ved skal jeg slukke for pumpen (jeg slukker fyret da de er med indbygget pumpe), tilslutte en vandslange på bunden af returløbet (til højre på det sidste billede) og før den anden ende til en afløb, åbn termostater (og evt. luftskruer) og vent inden vanden er løbet ud. Bonus spørgsmål - det kan godt være at jeg tager fejl, men hvis jeg lukker for alle termostater kan jeg så kun fjern vanden fra rørene til radiatorerne sådan at jeg behøver ikke fjerne så meget luft ud af systemet bagefter (da vanden vil blive i radiatorerne)?


Hvordan påfylder jeg vand bagefter? Selvfølgelig skal jeg skrue luftskruerne og hanen jeg hår åbnnet ved aftapning. Umiddelbart ser det ud at jeg skal åbne hanene på de to ende af den hvide slang (billede 2) under varmtvandsbeholderen men jeg er lidt i tvivl. 


Jeg håber at jeg har ikke skrevet noget fuldstændigt forkert :)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ligner dit gulvvarme det jeg har i badeværelset.
Jeg skiftede, for et par år siden, også den manuelle ventil til en termostat, MEN det resulterede i at gulvet ikke blev ordentlig varmt.
Når rumtemperaturen var nået, så lukkede termostaten (som den jo skal) med det resultat at der IKKE kom vand rundt i gulvet= kold/lunken gulv.
Så efter noget brok med det, skiftede jeg tilbage til den manuelle ventil.

Hvordan du tømmer vand af systemet, har jeg ingen id om...

Det er ikke muligt at se noget konkret på dine billeder, hvordan vandet tappes af og fyldes på. Et gæt som du selv er inde på, er at bruge den hvide slange. Det ser ud til at ventilen i den ene ende af slangen er lukket. Der sidder sikkert også en ventil i modsatte ende, som også gerne skulle være lukket. Hvis du åbner begge ventiler fyldes der sikkert vand på. Prøv at åbne den ene ventil, og åbn den anden ventil forsigtigt. Hvis trykket på anlægget stiger, så er din formodning rigtig. Den ene ventil hører til koldvandsforsyningen (fra vandværket), og den anden tilhører radiatorsystemet. Ved at afmontere slangen ved koldvandsforsyningen, og åbne hanen ved radiatorsystemet tapper du vand af dit system. Det er i øvrigt ikke lovligt at have påfyldningsslangen permanent tilsluttet.

Du burde kunne montere en almindelig termostatstyret radiatorventil til din gulvvarme. Det kræver dog at din radiator kun må supplere rumvarmen i forbindelse med hurtig rumopvarmning - altså gulvvarmen skal være din primære opvarmning i lokalet. Normalt styres varmen i små rum med returtermostater som "føler" temperaturen i returvandet i gulvvarmesystemet. I dit anlæg sidder ventilen på fremløbet til gulvvarmen, så det kan let ske at den gammeldags manuelle regulering er ok.


Søren O

Den hvide slange er "helt sikkert" til påfyldning. Godt nok er det ikke lovlig at have den siddende fast som påfyldning, men det er dog lavet sådan i måske 90% af alle gas og oliefyr installationer.

Nu er det ikke tydeligt på billedet hvor vandet kommer fra i badeværelset. Men måske skal den bare skrues sammen inde i ventilen. Du kan klipse det øverste af håndtaget af og derefter skrue selve knappen af. Så man stramme skruen der klemmer pakning sammen omkring akselen. Det kunne gøre den tæt igen uden at skulle have vandet af anlægget.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er det nødvendigt at tappe alt vandet af? 

Hvis du slukker for cirkulationspumpen, lukker alle ventiler, termostater mm. så vil jeg mene at du bare kan skrue ventilen af. Selvfølgelig vil der komme vand ud, men i begrænsede mængder. 

Og der vel er afløb i badeværelse....  :-)


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Når trykket er taget af systemet, er det begrænset, hvad der kommer ud af vand. Så operationen kan laves uden, at du står i vand til knæene. Undersøg lige byggelængden på den ny ventil inden du skiller noget ad. Der kan være forskel på byggelængderne. Du kan sagtens få gulvvarmen til at fungere med en termostatventil. Du skal bare skrue ned for radiatoren, så overtage gulvvarmen opvarmningen.


fase
Annonce

Tak til alle som kom med noget input. Aftapning og påfyldning var lige som jeg tænkte, men det som startede som en lille VVS opgave blev til en mareridt:

Da jeg skulle dreje det bøjede rør så jeg kan få ventilen ud, sagde det bare knak .... Lige nu har jeg sæt propper op samtlige rør i badeværelset og varmen kører fint nok, men jeg skal få den fikset og kan derfor brug lidt hjælp.

1. Den gamle ventil er lidt lavere end alle andre jeg kunne sammenligne med (jeg skulle måske har målt den men ....) . Det drejer sig om et par mm, men ud fra erfaring kan det også være kritisk. Er det muligt at skaffe en i sammen længde eller har de måske skæret en lille smule af den da den blev installeret?

2. Skal jeg bruge en RA-N eller en RA-UR ventil? Pilen på alle RA-N peger den "forkert" retning (de skal pege ned når de er monteret) hvor en RA-UR ventil vil pege den rigtige retning, men jeg er ret overbevist at det er fremløb TIL gulvvarmen og ikke tilbageløb fra den (jeg forestiller mig at tilbageløbet er samlet et eller andet sted under klinkerne)

Du kan vælge den ventil, som giver den rigtige flowretning. Du kan vælge en ventil, som har vinkelløb. Det giver lidt mere plads. Hvis du vælger en ventil med vinkelløb, kommer termostaten til at vende opad, men det er uden betydning for funktionen. Jeg har vedhæftet et datablad fra Danfoss.


fase

Hej til Jer.

jeg kan ikke forstå at I tilråder en ganske alm radiatortermostat til gulvarmen. som jeg se det så vil gulvet blive varmt meget varmt ventilen lukker betonen bliver kold ventilen åbner men pga trægheden vil radiatoren tage over og der vil være koldt gulv og varmt badeværelse. Jeg ville bruge en returvandstermostat. Hvor er det jeg tager fejl ?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas, jeg har lige (for et par måneder tid siden) lavet den øvelse med at skifte den gamle ventil ud med en termostatventil. At radiatoren vil tage over afhænger af, hvilken temperatur radiatorens termostat er indstillet på.  Jeg har stillet radiatortermostaten på en temperatur, der først sætter radiatoren i gang, nå temperaturen er så lav, at badeværelset vil føles koldt. Termostaten til ventilen sidder nogle få cm. over gulvet og er dermed påvirket af gulvets temperatur. Jeg ved godt, at det i teorien ikke virker, men sådan er der så meget undtagen, når vi skal have løn     .


fase

Fabrin.

Ja sådan er der jo så  meget.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis