Vandvarmer. Hvordan er det lige?

Mit kolde vand er 4 grader varmt.

Min Metro vandvarmer er fyldt med 60 L 55 grader varmt vand.


Hvis jeg forbruger 30 L varmt vand, så må de resterende 30 L varmt vand i vandvarmeren blive blandet med 30 L 4 grader varmt vand. Korrekt? Herefter er de 60 L nu kun ca. 30 grader varmt ? 

Eller er der en mekanisme i vandvarmeren der faktisk sikrer at man har hele 60 L med 55 graders varmt vand?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er der i forevejen, ellers havde du ikke 55 grader varmt vand.

Din sidste sætning er nok den mest korrekte, dog ikke nogen mekanisme men nærmere naturlove. Aftapning af det varme vand sker fra toppen, ved at afgangs røret er ført op inde i vandvarmer. Den kolde tilstrømning sker jo i samme takt som det varme vand forbruges. Lige over den kolde tilgang er der placeret en plade, så det kolde vand ikke strømmer direkte opad til opblanding, men bliver ledt vandret ud i vandvarmer. 

Naturlovene tilsiger så at varmt stiger opad og koldt bliver i bunden. Når man så undgår strømnings opblanding holdes faktisk en ret skarp afgrænsning. 

Samtidig med at temperaturen i bunden falder kalder termostat jo på mere energi, og der starter en opvarmning. Denne vil så give en lille strømning af varmt vand opad i lagene, og det kolde område bliver gradvis mindre.

Men hovedårsagen er altså at undgå strømninger ved påfyldning og naturlovene. 

Du vil også opleve at vandet ret pludseligt bliver koldt når du har brugt de 50-60 l 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja med el-vandvarmer sker opvarmningen nedefra og op. Men opvarmes vvb med varmt kedelvand sker opvarmningen oppe fra og ned, det varme vand presses så og sige nedad. 

Helt korrekt men jeg fornemmede at det var el når der står Metro. Ved godt at det ikke er 100% sikker. 

Men naturlovene holder i begge typer en ret skarp adskillelse, hvis ikke der er strømninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

al det er lige meget, hvis du kan finde den energi kilde der kan levere 213180 watt i 1 sekund. så har du varmtvand hele tiden.. det og Google det..

Annonce

Metro laver masser af varmtvandsbeholdere både til kedelanlæg og til fjernvarme. Dem der er beregnet til fjernvarme har større hedeflade på varmespiralen - og tyndere varmespiral, for at sikre en bedre afkøling på fjernvarmevandet. De fleste af disse beholdere kan dog også fåes som combi, hvor opvarmning med el også er muligt.


Søren O

Selvfølgelig Det gir mening og flashback til fysiktimerne.

Nu udvider jeg lige spørgsmålet lidt   

Samme vandvarmer, 60 L, 55 grader varmt vand. Vandvarmeren er sat i split med en luft til vand varmepumpe som har en fremføringstemperatur på 55 grader. Vandvarmeren har en såkaldt el-patron, som træder i kræft hvis varmepumpen ikke kan levere varmt vand.

Mit spørgsmål - fungerer en split sådan, at vandvarmeren slet ikke forbruger strøm til opvarmning fordi det er varmepumpen alene der opvarmer vandet? eller laver den en 50/50, altså at vandvarmer og varmepumpe varmer vandet samtidig og derfor ca. dobbelt så hurtigt opvarmet?.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Dan1982:  "Goddag mand økseskaft" eller

" der er længere til Norge end der på cykel" eller

" Det er varmere i Spanien den det er om sommeren"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

det er hvad man indstiller varmpumpen til, du kan også slå el-patronen hel fra..

Hvis din "koldvandstilgang" bliver fødet med 55 grader varmt vand, og termostat på elvandvarmer står på det eller mindre, så kommer elvandvarmer ikke i funktion. Kun til at opretholde de 55 grader hvis du er bortrejst og der i en længere periode ikke kommer noget fra varmepumpe.  Den har jo et lille varmetab til omgivelser


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis