Gulvvarme larmer

Hej, jeg har lige købt et hus, og efter at have tændt for gulvvarmen i stuen (kone og børn pev over kolde fødder) er jeg stille og roligt ved at blive drevet til vanvid, for gulvvarmen brummer!


Brummelyden kommer fra gulvet, men stammer fra cirkulationspumpen, som er en Grundfos 15-40 S0 CIL. Pumpen har tre trin, jo højere trin, jo mere brummen, men selv på trin ét er jeg ved at blive skør!

Lyden bliver lavere hvis jeg lægger hånden fast på pumpen.

Pumpen driver kun gulvet i stuen, som er 46 kvadratmeter.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. udluft pumpen, på skrue på pumpehuset

2. tag termostaten af, og tryk lidt på stiften under den og se om det virker bedre. så pumpe har fuld flow igennem. 

3. udskift pumpen, så der nok et leje der er ved og går, når det kan larme sådan. den er jo fra uge46 2005 og har kørt nogle timer

Lyder som om den skal skiftes, alene vurderetvurderer på energiforbrug!

Udlufte pumpen, er det via den store skrue, lige der i midten?

Ja, du løsner den store skrue. Jeg tror nu ikke at der kommer luft ud, men muligheden er der da, så god ide.


Søren O

Ved ikke hvordan jeg motionerer blande- og shuntventilerne. Jeg må lige tage et billede af systemet i fuld figur som man siger!

Lyden stopper i samme sekund strømmen bliver taget fra pumpen.

 Information som jeg helt har glemt:

Da vi overtog huset for en uge siden, kørte pumpen, men termostaten var skruetskruet helt ned. Lyden kom først da jeg skruede op for varmen via termostaten.

Den sorte, det ligner en af dem på en radiator.

Systemet her sidder i stuen, og altså ikke sammen med resten af fjernvarmesystemet.

2. tag termostaten af, og tryk lidt på stiften under den og se om det virker bedre. så pumpe har fuld flow igennem. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis