Hul til DUKA One Pro 50

Hej!

Jeg er faldet over DUKA One Pro 50, som jeg meget gerne vil have installeret i vores nederste plan/kælder. Vores hus er bygget ind i en skrænt, så fra den ene side ligner det et etplans hus med kælder og fra haven et normalt to plans hus.

Jeg vil gerne have installeret DUKA i to af rummene nederst, men har en lille bekymring, som jeg ikke ved om er tosset, men kunne være dejligt og få 100% afklaret. Når disse 16-18 cm huller bores nederst i muren til apparatet med 1½ plans murværk over sig, kan man så være fuldstændig sikker på intet af murværket over hullerne sætter/giver sig med tiden?

Jeg har ikke et klap forstand på hvordan sådan en mur reagerer når man laver sådanne huller i den, om det fuldstændig lige meget, men derfor jeg spørger.   


Selvgjort er velgjort!
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er absolut ikke nogen skam at bekymre sig og være i tvivl. Bare tænk på hvor galt det gik for ham der for nogle år siden ville grave sin kælder ud.

Et hul af den størrelse vil aldrig kunne påvirke dit murværk, hvis det bliver lavet i en murflade af en vis størrelse. Forstået på den måde du selvfølgelig ikke skal lave et sådant hul i en mursølje på måske 30cm. 

Og så er der jo flere måder at lave hul på. Man kan lave en cirkel af huller med et murbor og fjerne centret med en mejsel eller borehammer. Eller man kan bruge et kernebor (kan sikkert lejes). Hvor det sidste vil være det mest skånsomme og mest effektive.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Den kan godt bruges, dog ikke sikkert den vil være så meget værd bagefter. Jeg påtænker selv at skulle montere et par stykker af de ventilatorer og det bliver nok samme slags hulbor jeg ender med at bruge. 

Jeg vil så først bore et søge hul gennem hele muren ca. med samme diameter som centerboret i hulboret. Så har du muligheden for at justere lidt. Og med sådan et hulbor kommer man jo hele vejen igennem i første hug. Så kan der bores så langt ind som muligt og så hugge væk, bore igen osv. Og det kan gøres fra begge sider fordi der i forvejen er hullet til at styre. 

Har for nyligt købt nogle LANGE sds-bor i Lidl. Men mon ikke Harald Nyborg eller Biltema har lange bor der kan bruges. 



 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det lige præcis også sådan jeg har tænkt mig med at bore et søge hul først.

Det okay hvis det kun holder til dette, tror næppe jeg skal bruge det mange andre steder. Men skal installerer tre stk., så håber jeg de holder til.


Selvgjort er velgjort!

Prøv at kigge på Vents i Tyskland, det er Duka ventilatorer til halv pris. Jeg har selv monteret 3 af dem der hedder RA1-25, det er så kun 100Ø men kan klares med et billigt diamantkernebor fra eBay og en kraftig boremaskine.

Annonce

Tak for input Puggie. Hvor har du købt selve ventilatoren henne? Fordi finder jeg dem på Ebay koster de knap 4.000,-. Hvor man kan få Duka til 3.000,-.


Selvgjort er velgjort!

Den der hedder RA1-25 koster ca. 2500.- på eBay,

fx. (portoen er ikke denb billigste så spørg sælger)

http://www.ebay.de/itm/TwinFresh-RA...Sw791Zshoi

den tilsvarer denne her fra Duka,

https://www.billigvvs.dk/Ventilatio...93446.html

Så der er da lidt sparet. Det er muligt Duka kan fåes billigere, men det er vigtigt at sammenligne modellerne præcist fx. med eller uden fjernbetjnin, støjniveau, varmegenvindingsgrad, strømforbrug osv.


Jeg mener at have hørt at Duka er et rebrand af Vents i Danmark, måske nogen kan be/af-kræfte dette?


Jeg har selv monteret dem i linket fra eBay og er ganske tilfreds. en af grundene til jeg valgte denne model er røret der følger med kan sættes i murtykkelser op til 600 mm. Min mur er dobbelt plus en skalmur så faktisk tre lag mursten, med hulrum ca. 56 cm. 

De støjer lidt på niveau 3, men da det er i kælderen gør det ikke noget.

Jeg ville til enhver tid vælge en 100Ø, det bliver nogle voldsomme huller ellers og er svært at lave selv = udgift til diamantboring. Fordelen ved de større ventilatorer er så at de støjer mindre da de kører med lavere omdrejninger og de kan køre i serie. Men som du viser så er der nogen tilbud hvor man sparer en del. 

Hvor tyk er muren du skal igennem? Og er den evt. isoleret med flamingokugler som hos mig   

Du bør også overveje hvordan den udvendige del skal se ud, evt. om du skal have en anden farve på de udvendige vindskærme, std er hvid, men de fåes i forskellige farver.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis