Strømtab Mondeo

Har lige købt Ford Mondeo Ghia stationcar fra 2002. Alt er godt, men den aflader om natten.

Ampmeter/sikringstesten har været prøvet uden resultat. Strømtabet ophører når generatorledninger afmonteres så har fået ny generator. Fint nogen dage indtil i eftermiddags, hvor dyret igen ikke ville starte. Kan måle mig frem til, at generatoren igen er synderen. Der lader fint, men aflader ligeså fint ved stilstand.

Det skal lige med, at jeg monterede en boks med en 80 amperes sikring på den tykke ledning for at kunne måle på den. (den sidder så afsides, at det var nemmere at kappe ledningen og sætte en sikring med boks i bagefter. Generatoren leverer 124 amp så det kunne forklare at sikringen brændte efter et par dage og ladelampen lyste. Løste problemet ved at samle ledningen direkte. Fungerede fint et par dage men nu er jeg tilbage ved square one. Strømtab på 4,8 amp (tangamperemeter) som ophører når jeg kobler generatoren ud.

Håber nogen ved noget jeg ikke ved.


Mondeo
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umidelbart må det jo så skyldes defekter i diodebroen i generatoren..

Den tåler ikke at køre med brudt strømkreds, som da sikringen sprang.-.


Vi prøver igen, i morgen --

Har diskuteret det med mekaniker. En generator kan da godt overleve fx et defekt batteri så en midlertidig afbrydelse skulle vel ikke være fatal. 

Status lige nu: Sætter man amperemeter mellem minus og polsko viser det fejlstrøm. Kobler man hovedledning til generator fra forsvinder fejlen, og opstår ikke igen når man kobler til. Den "slapper af".

Mistanken er nu til relæer i kabinen.



Mondeo

Løste problemet med ny generator. Lavede en fast forbindelse til B+. Du havde nok ret Je-ns mht brudt kredsløb.

Hvor meget strøm skal DF have for at lade?


Mondeo

Dejligt at du fik has på problemet..

 Ved ikke med forbruget på DF, men mener ikke det er alverden af ampere.



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg håber problemet er løst. Jeg takker i hvert fald for interessen.

Derimod tror jeg ikke jeg helt har forstået hvad problemet var.

Hvis DF skal bruge netop de ca 4,6 amp som en fejlstrømsmåling viser ved stilstand kan man så forestille sig et laderelæ med fejl der ikke holder op med at sende strøm til rotoren i generatoren og således kan forklare det natlige strømtab?  4,6 amp er ca hvad en H4 pære bruger. (12v x 4,6 amp = 55w)

Det forvirrer mig ligeledes, at både min mekker og en værkfører hos Ford i Helsingør ikke mener at en brudt kreds burde forårsage ødelæggelser. Relæet burde bare standse strømmen til DF og så holder generatoren op med at levere strøm.

I hvert fald agter mekanikeren at lave en reklamation på generatoren fra FTZ. Jeg venter spændt.


Mondeo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis