Mine LED pærer sprænger ofte - hvorfor?

Jeg har seks nedgravningsspots i min indkørsel, og jeg døjer med at de sprænger oftere end acceptabelt. Min installation er som følgende:

  • Armaturerne er IP67 og forbundet via sløjfning
  • Pærerne er 230V GU10 LED-spots
  • Lyset er styret af to IR-sensorer og tvangstænding via afbryder indendørs
  • Min netspænding er målt til ca. 228V


Jeg startede med 6 stk. SunFlux 4w-pærer, og 4 af dem var døde efter 4 måneder - vel at mærke uden at HFI-relæet har slået fra. Jeg fik skiftet alle pærer på garantien til 6 stk. Philips Master 3,5W-pærer. De skulle være mere holdbare og har desuden 5 års garanti. Imidlertid er 3 af disse nu døde efter yderligere 6 måneder. Det er vildt frustrerende, for jeg kan ikke gennemskue hvad det skyldes - og det bliver efterhånden dyrt i pærer!

Alle kabler er forbundet korrekt og lyset fungere som det skal, så det er ikke dér problemet ligger. Jeg har læst, at en dårlig nul-forbindelse kan give problemer, men kan det medføre at pærerne dør på denne måde? 

Jeg har følgende teorier om problemet:

  1. Pærerne bliver for varme nede i armaturet (selvom jorden jo er relativ kold?)
  2. Pærerne får fugt (selvom glassene ser tørre ud?)
  3. Nul-forbindelsen er dårlig et sted i kæden - men hvordan kan jeg, eller en elektriker, måle sig frem til dette?
  4. Der er noget galt med min strøm! (Jeg skyder med spredehagl nu)


Jeg er maskiningeniør, så min teoretiske og praktiske erfaring med el er ikke stor nok. Jeg håber derfor at der er nogle af jer, der har nogle gode bud på hvad dette skyldes!


Mvh. Theis

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne begynde med at få målt spændingen. Hvis du har et universalinstrument, som kan logge data, ville det være brugbart. Har du nogen ide om, hvor høj din spænding mellem fase og nul er. Dine pærer er formentlig forbundet til samme fase, så en dårlig nul burde ikke komme på tale, men få målt spændingen. Når du skriver, at spændingen er 228V, er det formentlig en øjebliksværdi.


fase

Hej S. Fabrin, tak for et godt forslag! Jeg vil se om jeg ikke kan låne et multimeter med logger på arbejdet. Har du et bud på hvor lang tid jeg bør logge over, for at få brugbar data? 

Bør jeg også undersøge spændingen mellem fase og jord, eller er det ikke relevant? 

Når du logger spændingen, er det kun spændingen mellem fase og nul, der har interesse. Spændingen mellem fase og jord burde være meget nær den samme og burde ikke have indflydelse på om dine pærer brænder af. Dine pærer er formentlig ikke forbundet til jord, hvor imod armaturet godt kan være jordforbundet. Dette er en sikkerhedsforanstaltning og ikke en del af forsyningen.

Jeg ville f.eks. logge så lang tid, som der er hukommelse til. Hvis instrumentet er for bundet til en computer, så prøv at logge i en uge. Problemet er at eventuelle spændingsspidser kan undgå logning, hvis intervallerne er for store. Så det kan være noget af et tålmodighedsarbejde at logge data og sortere dem. hvis du har mulighed for at måle temperaturen i armaturet, kunne det være en del af fejlsøgningen. Temperaturen skal måles omkring soklen på pæren, fordi en af fejlene kunne være at spændingsforsyningen i pæren bliver for varm.


fase

Det kunne måske være pga. fugt, den kolde jord, og varmen fra pæren kunne jo tænkes at producere kondensvand ? ? ? 


Vi prøver igen, i morgen --

måske det er driveren i selve lyskilden, deres levetid vil blive væsentligt nedsat hvis den ikke kan komme af med varmen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis