Hvilke ledninger ved udskift af kontakt

Hej alle


Forhistorie: På mit badeværelse her jeg tre spots som stoppede med at lyse da trafoen var brændt af efter 20 års tjeneste.

Jeg købte en ny, men fandt ud af at sådan noget skal man ikke udskifte når man er træt, stresset og under tidspres. Jeg fik monteret den forkert og der skete en kortslutning da jeg prøvede at tænde for lyset. Kontakten virker ikke mere, kan ikke klikke ordenligt fra tænd til sluk, så har købt en ny. Den gamle var sådan en med en rød lampe i så man kan se om den er tændt. Det havde de ik hos Harald Nyborg, så købte en almindelig fra FK.


Men jeg tilslutter tydeligvis de forkert ledninger for sikringen bliver ved med at springe...


Den gamle sad tilsluttet sådan her:


Har desværre ikke nogle billeder af symbolerne på kontakten, men kan tage det i aften.


Den nye ser sådan ud:

Som man kan se på billedet har jeg tre ledninger og har målt spændingen mellem ledninger i begge ender af kablet og de er ens, så jeg tror de går direkte og er det samme kabel jeg har fat i:

Sort - blå: 82 volt

Sort - Brun: 125 volt

Brun - blå: 230 volt


Der sidder ikke noget på den anden side af kablet. Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg har 82 og 125 volt mellem nogle af ledningerne, er det en fejl?

Hvilke ledninger skal jeg bruge i kontakten og hvor?

Der er kun to indgange på trafoen. Jeg har desværre ikke noget billede af hvilke ledninger der gik fra dette kabel til den gamle trafo, da der i samleboksen var lavet noget rod som jeg prøver at fixe nu.

Der sad også en fugtstyret ventilator til, så den skal sikkert have den brune og blå monteret, korrekt? For så får den konstant forsyning går jeg ud fra.


Mvh

Allan







Allan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det må være trafoen der er forkert forbundet , i afbryderen skal de 2 sorte være i den ene klemme og den brune i den anden .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

ja det var trafoen jeg forbandt forkert, og den er fjernet nu.

der er kun en af hver ledning ved kontakten, det var bare for at skrive spændingen mellem de forskellige ledninger.

så sort-brun i kontakt og på trafo, så kommer der 230v når jeg tænder på kontakten?

Allan


Allan

Brun i den terminal, hvor der er en pil ind i afbryderen. Sort i den, hvor pilen peger ud.

Den blå ved afbryderen skal ikke bruges, da den kun var der for at få den røde lampe til at lyse. Så den skal du sætte en muffe på.

Ved transformatoren skal den sorte forbindes til klemmen mærket L, P eller F - eller hvis det er en med ledning på, så den brune ledning. N skal forbindes til blå.


Hurra - lys... Mange tak for hjælpen, nu spiller det hele igen.


Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis