fjerne tlf. ledning ind i huset

Må man klippe ens tlf. ledning uden for huset.

Altså nedlægge installationen?


Jeg har fiber og mobil, så jeg kommer ikke til at savne den og den er i vejen så jeg er nødt til at klippe den over uden for huset.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der ikke en tilslutningsboks (sådan en rund en med en trekantskrue) et eller andet sted udvendig på din væg. Det er monopolskillepunktet, hvor du kan skille installationen ad. Bare at klippe den over vil jeg anse for en dårlig ide.


fase

sikke noget vrøvl. 

jeg går ud fra du bor i eget hus/grund...alle telefon kabler på egen grund er dine og dit ansvar., hvis du klipper dem (hvilket du gerne må) så vil tdc normalt tage betaling for at reetablere eller fejlrette på dem. også selv om 'monopol skillepunk' er inde i huset.

(jeg har arbejdet 5 år hos tdc, bl.a. som fejlretter i 1 år. her kom vi ud til en del kunder som ved et uheld var kommet for tæt på kablet under have arbejde....heraf måtte en del betale for udbedringen.

det er lidt anderledes i etage ejendomme, da tdc i princippet har etableret momopol skillepunkt i hver lejlighed efter aftale med bygherre.

anyway, din løsning vil afhænge af om jord kabel går dirrekte ind i huset, eller om der er en fordeler boks uden for som jord kabel gpr op i.

hvis du har en fordeler boks, så fjerner du bare alke kabler ud af den undtagen jord kablet - de kan altid relativt nemt reetableres.

hvis du derimod ikke har en udvendig fordeler boks, og jord kabel derimod går dirrekte ind i huset, så vil jeg foreslå at du kontaker tdc og beder om at få monteret en fordeler boks (mod betaling) - den vil så blot være til fremtidig brug


hvis du 'bare' klipper jordkablet uden en proff. afslutning VIL der komme vand/fugt i kablet og det vil være ubrugbart og skal skiftes (dyrt), derfor skal det afsluttes udvendigt i en muffe - hvis du ikke vil have en fordeler på huset, kan tdc også afslutte det i en jordmuffe som er egnet til formålet - så ligger den bare nede i jorden til evt. fremtidig brug. (tdc kan altid finde det igen, også selv om det er gravet ned)

Hej Niels.. Tak

Tror det er den dåse der sidder inde i kælderen der er skillepunkt.


Ledning kommer op af jord udenfor, går lidt op af mur og går ind til dåsen inde i kælder.


Jeg skal have lavet badeværelse der så dåsen skal væk.

Jeg tror jeg må få dem ud og montere en dåse under jord og evt. føre kabel ind i kælder 1 meter længere henne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis