Forskalling til gipsloft i lejlighed

Hej LDS,


Jeg vil gerne sænke loftet i mit køkken 50mm så jeg kan installere nogle spots. Jeg bor i en ejerlejlighed, og såvidt jeg kan se, sålænge jeg isolerer hulrummet, så er der intet problem med at sænke loftet i en etageejendom. Jeg får selvfølgelig en elektriker til at installere spotsne, men vil gerne selv lave forskalling og gips og trække ledninger for at spare penge.


Det loft der sidder der pt, er bare det gamle pudsede loft, hvor jeg ikke kan afgøre hvor de bærende bjælker ligger. 


Jeg regner med at konstruktionen skal være 45x45 mm reglar sat op med 30cm imellem, og så to lag gips på for at få plads nok til indbygnignsspots, men hvordan sikrer jeg mig at de der 45x45 reglar sidder ordentligt fast i det nuværende loft? Jeg har ikke lyst til at skrue hele lortet fast, og så stå med det liggende på køkkengulvet efter 3 dage.


Er det nok bare at høvle en helvedes masse lange skruer i, og så sidder det der, eller skal man igang med at hive det pudsede loft ned for at finde nogle solide bjælker at skrue loftet i?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det pudsede loft sidder på tætsiddende forskallingsbrædder. Det kan sagtens holde til at skrue det nye loft op i. 

Jeg ville foretrække en krydsforskalling med 95 x 22 mm forskalling. 1. lag med 80 - 100 cm mellemrum, og skruet direkte op på loftet. Næste lag med dine 30 cm mellemrum. Så bliver der plads til at føre ledninger, og der bliver mulighed for at  øverste lag kan rettes op med tynde krydsfiner stykker under der hvor skruer er. Du bør vælge skruer f.eks. 4,5 x 60/25 i øverste lag og lidt kortere i nederste.  Det betyder at længden er 60 mm og at der kun er gevind på de 25 mm. Så trækker skruen brættet op imod underlag. Det er meget lettere at sætte gips op på noget som er 95 mm bred. 

Husk når du beregner lægte placering at de yderste 50 mm skæres af 1. plade. Det er spartel kanten. Og det er en god ide at slå en streg ned på væggen som viser centrum af forskalling, Så er det til at finde ved 2. lag gips. 

Jeg mener ikke den isolering har nogen betydning hverken varme eller brand, men det kan andre måske svare på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Helt enig med ev elmand. Den yderste kant kan sagtens "svæve".

Tricket med spåndskruerne er også at fordi de er glatte på den øverste del af skruen så kan du mærke/se om den rammer noget den kan bide i eller ej og på den måde ved du om dit loft sidder ordentligt fast, men som ev elmand skriver bliver det overhovedet ikke noget problem på et gammelt pudset loft for brædderne sidder meget tæt.

Ah, det er sgu så fedt at stille spørgsmål herinde, for man får bare en masse gode svar. Tusind tak gutter.

Jeg foretrækker en forskalling hele vejen rundt. Det er på grund af skygge liste som skal have noget at sømmes i. Hvis du fortsat efter maling kender placering af forskalling kan det godt undværes på kortenderne af gipsplader. Det kan du gør ved at lave en dyb ridse i gips plade kant, som netop dækkes af skyggeliste. 

Og husk at gipsskruer kun lige skal godt undersænkes hvis det ikke er i spartelkant. (under alle omstændigheder i sidste lag) . Hvis du skruer dem bare 1 mm for langt op holder de ikke spor, så må der skrues en ny i. Det er nemlig papoverfladen i pladen der holder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg regnede med at efterlade ca 5mm hele vejen rundt og så give det en omgang hvid akrylfuge i stedet for at bruge skyggelister.

God løsning, men jeg ville stadig ikke mangle forskalling helt ud til væggen på langsider af gipsplader. Så sidder kanten fast, og du er klar hvis det ikke skulle lykkedes og plan B må tages i brug.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville ikke sætte træforskalling og gips op, men derimod hatteprofiler og Fermacellplader. Begge materialer er langt federe at arbejde med, og du kan lovligt nøjes med 1 lag plader. 

Tag udgangspunkt i det laveste punkt på loftet og sæt hatteprofilerne i vater efterhånden som du skruer dem op.

Det med en svævende kant bliver altid noget bras og vil altid stå og arbejde, til kanter vil jeg anvende de korrekte kantprofiler med isolering på ryggen.

Derudover... så er 5 mm alt for meget, du kommer til at bruge 400 tuber acrylfugemasse. Hold afstanden på 1 mm eller derunder.

Loftet i en lejlighed må ikke være under 2,5m

Hvis du vælger LED spots, behøver du ingen elektriker til at installere spots. De har nemlig i langt de fleste tilfælde allerede en trafo, altså færdigt sæt. Ledningen der trækkes ud til spots må gerne være blød ledning, du skal blot bede elektrikeren om at tilslutte ledningerne til elnettet og den anden ende ind i en lille samledåse. LED-spots skal også afskærmes og må ikke have kontakt til isoleringen.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Både og Janus. Jeg vil have 230v LED spots til indbygning i isolering - så langt er jeg nemlig kommet. Det der 12v fis med trafo og pis, det gider jeg ikke. 

Løsningen med fermacell og hatteprofiler lyder fin, jeg kan bare ikke finde en trin for trin vejledning til præcis hvordan jeg får det sat godt op.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også