Jeg vil ha MEST ud af mine solpaneler

Hej
Jeg har lige monteret nogle lækre solpaneler som kan levere en 2 KW/t
og jeg vil ha det meste ud af dem og er igang med at kortlægge alt strøm forbruget
i mit hus.

Den største synder er min "160 L Metro El-vandvarmer" kræver 9 KW/t
og tænker derfor at få lavet den om,
så jeg kan få brugt mere af sol energien.

P.T kører elvandvarmeren 400V med et seperat "styre boks".

Her er mine tanker:
Der er 3x3Kw varmelegemer. Jeg tænker at koble 2 fra,
og kun ha en 3Kw eller måske enda endnu bedre montere en 1KW varme legeme
og kun bruge den, sådan at solpanelerne kan følge med, da opvarmningen derved vil tage
mellem 2-4 timer.

Skal jeg få lavet den om til 230v tilmed?
Og hvordan afmontere jeg de 2 varmelegemer?
Tænker at jeg vil lade dem sidde og blot frakoble dem, men hvordan?

Hvad tænker i omkring udskiftningen?

Vh Roberto

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej. 

Hvis du kobler 2 varmelegmer fra og laver det sidste til 240v så bliver det til 1kw. jeg kan ikke sige hvordan, du gør det. Jeg ville også få et tidsur på hvis I går i bad om morgenen. Så man kan udskyde tænding til feks kl 10.og så er det jo vigtigt med et nyt anlæg at det er den rigtige fase hvis det er enfaset. ellers kan man komme ud for at man sælger strøm samtidig som man køber og det er vist ikke så godt på den nye ordning. Jeg er på den gamle ordning så med et enfaset anlæg er straksforbruget nok nede omkring 5%. Men det betyder ikke det store for mig, så længe de ikke laver ordningen om igen.

Ps det hedder 2kwp killowat/peek. 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

desværre må jeg sige at du kunne have opnået det samme ved blot at have 3-6 m2 solvarme panel - det havde kostet mindre og ville være mere effektivt.

solvarme i thermo rør kan dække opvarmning og forbrug i 9 mdr om året - de sidte 3 mdr (dec, jan, feb) producere hverken solstrøm eller solvarme noget nævneværdigt - solen er simpelthen for langt nede og for langt væk = ingen energi i den i dk.

at bruge din relativt dyrere solstrøm til 'dirrekte' opvarmning er at gå over åen efter vand - bevares du får varme, men på en lidt dyr måde og ineffektiv måde.

fordelen ved sol strøm er netop at du kan 'gemme' den i elnettet, ønsker man ikke at gemme i mere end 2-3 dage havde det været mere oplagt at få solvarme.meget mere effektivt.


hvis du har 3 m2 ledig plads, så undersø om din vvb kan modtage solvarme - nogle er allerede forbredt, eller undersøg evt om en udskiftning kan komme på tale.

(jeg har selv begge dele og det er naturligvis det mest optimale)

Hej Kovas
Ja, hvis jeg kan få lavet det om til 1KW, så vil jeg blive glad.
JEg ser i min manual at du har har ret. 230v giver 1KW med et varmelegeme.

Er der nogen der ved hvordan jeg gør det?

OG tak for info om 2kwp killowat/peek.

Hej S Fabin
Der kommer 230v en-faset ud af min inverter. Kan man lave det om til en fler faset relæ?

Tak for info NielsCHR
Jeg har dog valgt at skabe strøm, da det bedre dækker mit behov, da de store syndere El-vandvarmer, vaskemaskine, opvaskemaskine og komfur får gavn af den, plus jeg får solgt overskudet, men tak for tippet.

Vh Roberto

Inverteren kan ikke ændres fra enfaset til trefaset. Hvis din vandvarmer er forsynet med et varmelegeme på 3 kW ved en spænding på 400V, bliver den automatisk til 1 kW ved at slutte den til 230V. Men for at afgøre, om det kan lade sig gøre  med din vandvarmer, er det nødvendigt at vide, hvordan den er forbundet. Måske du kunne tage et billede af tilslutningen og informere om typen. Er solcellerne installeret i hus eller hvor? Jeg spørger, fordi jeg ville have valgt en tre gange så stor effekt og en trefaset udgave af inverteren, hvis der skal leveres til de brugsgenstande, du henviser til.


fase
Annonce

Ofte er vandvarmer 2 faset 3 kW. Men hvis du har ret i at vandvarmer er 3 faset 400 volt, 9 kW så er det sikkert 3 varmelegemer der sidder monteret i en trekant forbindelse, så skal der ikke  monteres noget om . Blot tage de 2 faser fra og erstatte den ene med nulleder ude i din "styreboks" som du kalder det. Det medfører at det kun er 1 varmelegeme der fungerer og når den får nedsat spænding ender det på 1 kW. Det gør det i øvrigt også hvis du har 2 faset 400 V 3 kW. Ved 230 V igen bruger den kun 1 kW. 

Naturligvis med længere opvarmningstid, men det er jo også det du stiler efter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad vil du gøre om vinteren hvor solintensiteten er lav og med kun 5- 6 timers sol på en skyfrit dag og ikke nok med det , der kan gå uger hvor solen ikke skinner........................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er der vandvarmeren evt. kan komme ind. Den er ret "taknemmelig" hvad angår spændinger.  Nu kender vi jo ikke hans "styreboks" men det kunne jo tænkes at der kunne laves afbrydelse / tilslutning af nr. 2 fase  på vandvarmer. Den vil så med 2 faser og nul bruge 5 kw. Så kan den lave den hurtigere opvarmning fra nettet, når der solfattig men akkumulere fra solpaneler når der er strøm fra dem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så må du supplere med en minivindmølle på ca 2-3 Kw så har du gratis varmt vand også om vinteren................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

ev elmand og karl smart

Ja, der er 3 varmelegemer, da det er en el-vandvarmer til industri,
som nu bruges i et lille Kolonihavehus på 60kvm, så der skal kun bruges strøm forår, sommer og efterår. :-)Kan en af jer forklare mig forskellen på en 1 faset og 3 faset HPFI relæ.
For jeg tror min elektrikker har installeret min 1 faset relæ til grupperne, komfur, elvandvarmer, vaskemaskine og køkken lys. 16A+16A+13A+13A.

Vil det sige at kun 1 af varmelegemerne lige nu får strøm fra solpanelerne?

Jeg er interesseret i at høre mere om
"det kunne jo tænkes at der kunne laves afbrydelse / tilslutning af nr. 2 fase  på vandvarmer. Den vil så med 2 faser og nul bruge 5 kw."

Her er et billede af min "styreboks". Det er det den hedder i manualen for min
"El-vandvarmer metro 605 160L 9KW"
VH Roberto 


Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis