Skruer og beslag til udendørs brug

Hej, jeg er ved at bygge et legestativ udendørs, det foregår over et godt stykke tid, og nu kan jeg se at nogle af de skruer jeg skruede i for en måneds tid siden er begyndt at ruste, ligesom der er pletvis rust på nogle af vinkelbeslagene. Det skulle gerne holde mange år.

Der er tale om:

A) Håndværkerskrue klasse C5M fra Harald Nyborg. Så vidt jeg kan se af dokumentationen skulle denne C5M klasse kunne sidde "mange år" ved Vesterhavet med salt og fugt. De ruster der hvor de er skruet imod vinkelbeslaget, så jeg gætter på at galvaniseringen/overfladebehandlingen er skrællet af lige der.

B) Vinkelbeslag, varmgalvaniseret også fra harald Nyborg. Jeg synes dog ikke de ser varmgalvaniserede ud. De ruster lidt forskellige steder, også hvor der ikke er skruet noget i.

Jeg overvejer om de skal skiftes til rustfri udgaver, men der er en enorm prisforskel, så jeg har brug for input på om jeg går i for små sikkerhedssko, eller om tyren skal tages ved hornene. 

Gode råd modtages!


Billeder, der store beslag er rustfri. De små er "varmgalvaniserede" og ruster hist og pist.

https://ibb.co/j4VM2Q
https://ibb.co/bTUENQ

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg kan se, kommer rusten på beslagene fra den rust, der er kommet på skruehovet. Hvorfor har du for resten brugt skruer beregnet til undersænkning, når der burde have været brugt skruer med fladt eller halvrundt (pan) hoved. Jeg tror grunden til rust er, at  galvaniseringen er blevet brudt, fordi der er brugt de forkerte skruer. I øvrigt et der en større fare for at rive sig på de skruehovederne, når de som hed stikker ud fra beslaget.


fase

1. du burde ikke bruge undersænkede skruer til beslag, der ikke er beregnet til det.

Nogle har en lille skrabekant for at undersænke dem i træ - det skraber galvanisering af dine beslag.

2. Ved Vesterhavet , hvor jeg har sommerhus bruger jeg udelukkende varmgalvaniseret og rustfrie skruer - selv de rustfri kan tage rød farve af rust, men det er kun overfladen - ligger så kun 300 m fra havet.

Inde i landet burde varmgalvaniserede beslag og beslagskruer til udendørs brug kunne gøre det - beslagskruer er så dyrere end hådværkerskruer.



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Vedrørende rustfri skruer, så sker det ofte  de begynder at ruste i kærven hvis man bruger almindelige bitz, de afsætter lidt metal der kan ruste, og så breder det sig,  der skal bruges rustfri bitz.



Vi prøver igen, i morgen --

Tak for god og hurtig tilbagemelding, har i nogen input til hvor jeg kan skaffe beslagskruer til formålet? Jeg har søgt bauhaus, silvan, jem og fix og harald Nyborg igennem, uden at kunne finde nogen i den rigtige størrelse.

Har brugt 5x80 og 4,2x42. 


Og hvad med de små vinkelbeslag, det er 19-21my varmgalvaniserede, er det tykt nok, eller skal jeg skifte dem til nogle andre når jeg nu er igang?

Link til beslag: https://www.harald-nyborg.dk/p4034/vinkelbeslag-50x35x50mm

Kan du ikke bruge 5x40 og 5x50 ?

5x80 virker som overkill til beslag - især hvis du bruger alle hullerne i beslaget - det ser nu ud til at du har brugt rigeligt.

Dem har Harald Nyborg.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce

Jo det burde jeg nok kunne have nøjedes med i første omgang, men nu har jeg haft 80mm skruer i, gør det noget?

Du kunne jo bruge de andre huller i beslaget så du skruer i nyt træ - og evt. et par i de gamle huller.



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis