Skruer og beslag til udendørs brug

Hej, jeg er ved at bygge et legestativ udendørs, det foregår over et godt stykke tid, og nu kan jeg se at nogle af de skruer jeg skruede i for en måneds tid siden er begyndt at ruste, ligesom der er pletvis rust på nogle af vinkelbeslagene. Det skulle gerne holde mange år.

Der er tale om:

A) Håndværkerskrue klasse C5M fra Harald Nyborg. Så vidt jeg kan se af dokumentationen skulle denne C5M klasse kunne sidde "mange år" ved Vesterhavet med salt og fugt. De ruster der hvor de er skruet imod vinkelbeslaget, så jeg gætter på at galvaniseringen/overfladebehandlingen er skrællet af lige der.

B) Vinkelbeslag, varmgalvaniseret også fra harald Nyborg. Jeg synes dog ikke de ser varmgalvaniserede ud. De ruster lidt forskellige steder, også hvor der ikke er skruet noget i.

Jeg overvejer om de skal skiftes til rustfri udgaver, men der er en enorm prisforskel, så jeg har brug for input på om jeg går i for små sikkerhedssko, eller om tyren skal tages ved hornene. 

Gode råd modtages!


Billeder, der store beslag er rustfri. De små er "varmgalvaniserede" og ruster hist og pist.

https://ibb.co/j4VM2Q
https://ibb.co/bTUENQ

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg kan se, kommer rusten på beslagene fra den rust, der er kommet på skruehovet. Hvorfor har du for resten brugt skruer beregnet til undersænkning, når der burde have været brugt skruer med fladt eller halvrundt (pan) hoved. Jeg tror grunden til rust er, at  galvaniseringen er blevet brudt, fordi der er brugt de forkerte skruer. I øvrigt et der en større fare for at rive sig på de skruehovederne, når de som hed stikker ud fra beslaget.


fase

1. du burde ikke bruge undersænkede skruer til beslag, der ikke er beregnet til det.

Nogle har en lille skrabekant for at undersænke dem i træ - det skraber galvanisering af dine beslag.