Kogeplade sat til 3 faser og jord

Hej har lige været ved at tjekke op på hvilken sikringer i min kraft gruppe som går til hvilken hårde hvidevare.

I den forbindelse fandt jeg udaf at min kogeplader har  N J L1L2 . J er på jord men N og L1 L2 er koblet på faser alle 3 dvs kogeplade ikke bruger N

Kan det passe???????

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke lige hvad du har set eller hvor. <har dine ledninger ikke farver

Men det slår mig, har den virket upåklagelig indtil nu i en længere periode, så må den være tilsluttet korrekt  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den virker som den skal, vi har haft en sikring på kraft gruppen som springer en gang imellem i forbindelse med ny ovn ville jeg lige tjekke op på det og måle efter at faser og nul nu sad som jeg regnede med. Så tog jeg lige et kig på det hele på kraft gruppen. 

Hvis jeg kobler kogeplader til N J og L1L2 varmer den, men den lyser ikke.

Hvilken strøm giver J og 2 faser egentlig ????

Med J går jeg udfra at du mener jordforbindelse. Og den har ingen betydning for kogepladens virkemåde. Det er til sikkerhed for dig.

2 Faser giver 400 Volt.  

Hvis den virker, skal du lade det sidde, så må du tjekke tilhørsforhold på en lidt enklere måde. Du kan tænde ovn, og tage en sikring ud. Det kan så skiftevis gøre med alle 3. Når den ikke virker er du klar over hvilken sikring den sidder på. Det samme kan du gøre med kogeplader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja men skal de 2 faser ikke have Nul

Det sidder sådan her

Væg.          Kogeplade

Fase.                      Blå

Fase.                      Sort

Jord.                       Gul/grøn

Fase.                       Brun

Nul.                          Her sidder ingen ledning


Vil jo mene at man bruger en Nul(blå) også 2 faser også en jord.

Som du skriver det er den tilsluttet 3 faser, det kan meget vel være tilfældet med ældre massekogeplader. Altså den type hvor der er en kogeplade af jern og med 7 trins omskifter  0 - 1 - 6 

Det du tænker på er at en blå ledning altid = nul. Det er slet ikke tilfældet. Det var derfor dit første indlæg blev lidt rodet i min hjerne. Næsten Alle 400 volt motorer kører jo på 3 faser. Der bruger man ofte 4 leder kabel og er derfor nødt til at bruge en blå til fase. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis